Nu ska Sverige bli världens främsta hbt-destination

1 av 2 | Foto: Colourbox
Kampanjen ”Stockholm in full glory” är ett samarbete mellan svenska turistföretaget Visit Sweden och Stockholm gay & lesbian network.
RELATIONER

Stockholm ska bli världens främsta hbt-destination.

Med kampanjen ”Stockholm in full glory” marknadsför svenska turistföretaget Visit Sweden staden till amerikanska homo-, bi- och transsexuella.

– Man vill resa till ett land där man kan gå hand i hand eller checka in i ett dubbelrum utan att få konstiga blickar, säger Magnus Lindbergh, projektledare.

Syftet med kampanjen "Stockholm in full glory", som vänder sig till hbt-personer i USA, är att öka turismen till framför allt Stockholm. Annonskampanjer i gaytidningar, pressevent och skräddarsydda paketresor med till exempel kryssningsalternativ, ska göra Sverige till den främsta destinationen för amerikanska homo-, bi- och transsexuella. Man kommer också att synas under Prideveckan där europeiska bloggare ska liveblogga om vad som sker i staden. En amerikansk bloggare kommer också att finnas på plats för att locka den amerikanska hbt-världen ytterligare.

Besöka öppet samhälle

– Kampanjen vänder sig till personer som vill vidga sina vyer, personer som redan besökt London, Paris, Rom och kanske Mykonos. Man söker ett natt- och kulturliv, bra restauranger och shopping och Stockholm erbjuder verkligen allt, säger Magnus Lindbergh, projektledare på Visit Sweden.

Han säger att hbt-marknaden egentligen inte skiljer sig så mycket från heteromarknaden och att det är lika naturligt att rikta sig till hbt-målgruppen som till barnfamiljer eller dubbel inkomst-, inga barn-målgrupper. Amerikanerna som förhoppningsvis nu reser till Stockholm är vanligast ett par över 42 år som söker sig vidare efter att ha sett alla måsten. Men man vill också besöka ett öppet samhälle.

– Hbt-personer söker sig till destinationer som är progressiva och liberala och där man har möjlighet att kanske gå hand i hand eller åtminstone checka in på hotell och dela ett dubbelrum utan att få konstiga blickar.

Köpstark målgrupp

Att turista i det egna landet är inte alltid ett alternativ. Magnus Lindbergh berättar om en homosexuell person som i Dolly Partons nöjespark Dollywood ombads vända sin t-shirt ut och in eftersom den ansågs kunna väcka anstöt bland heterosexuella.

– Det finns också stater där det anses vara okej att sparka ner en människa på grund av hans eller hennes sexuella läggning. Mellanöstern och vissa afrikanska regioner kan också vara svåra att besöka som öppen hbt-person. 

Intresset för kampanjen väntas bli stort.   

– Hbt-världen är en väldigt spännande och köpstark målgrupp att arbeta mot. Bara i USA omsätter de väldigt mycket pengar bara i resor, säger Magnus Lindbergh.

RFSL:s förbundsordförande: Homo- och transfobi finns tyvärr överallt

RFSL:s förbundsordförande Ulrika Westerlund förstår syftet bakom Visit Swedens hbt-kampanj men ställer sig frågande till hur man väljer att marknadsföra Stockholm.

– Man ska inte ge sken av att inget kan komma att hända dig i Sverige på grund av din sexuella läggning, säger Ulrika Westerlund.

RFSL:s förbundsordförande Ulrika Westerlund.
Foto: Peter Knutson
RFSL:s förbundsordförande Ulrika Westerlund.

Vad tycker du om Visit Swedens hbt-kampanj ”Stockholm in full glory”?

– Jag har inte sett hur kampanjen kommer att se ut men Stockholm visitors board har tidigare haft kampanjer som vänt sig till hbt-personer och jag har inte haft något att anmärka på dem. Jag förstår att man vill marknadsföra Sverige till olika målgrupper och man kommer antagligen att lägga upp det på ett sätt man tror kommer attrahera hbt-världen.

Är Sverige ett paradis för hbt-personer?

– Om man jämför med resten av världen så tillhör Sverige absolut ett av de hbt-vänligaste länderna. Lagstiftningsmässigt så är Sverige bra för homo- och bisexuella och globalt sett har vi en hög acceptansnivå. Men det händer också väldigt många hatbrott, det är vanligt förekommande och man ska inte ge sken av att inget kan komma att hända dig på grund av din sexuella läggning.

Skulle ni avråda hbt-personer att öppet visa sin kärlek i Sverige?

– Nej, det skulle vi inte men jag tycker själv inte att det till exempel är vanligt att två homosexuella män går hand i hand i Stockholm. Något vanligare med två tjejer kanske, men som hbt-person måste du ständigt göra en säkerhetsbedömning, också i Sverige. Marknadsför inte Sverige som riskfritt.

Finns det ett bättre hbt-land än Sverige?

– Homo- och transfobi finns tyvärr överallt.

Visit Sweden riktar sig till hbt-par 42+ och utan barn. Är det här en majoritet av hbt-personer?

– Jag har ingen aktuell statistik angående hbt-personer och familjebildning, men jag kan tänka mig att många förblir barnlösa längre än heterosexuella eller så skaffar man inte barn alls. Men det finns hbt-personer som lever väldigt traditionella liv. Visit Sweden har valt en specifik grupp hbt-personer att marknadsföra sig till, det är inte hela den amerikanska hbt-gruppen de riktar sig till. Det är viktigt att komma ihåg att inte tolka hbt-världen utifrån kampanjen och dra slutsatser om hur "alla" hbt-personer är.

Katarina Wendelin