Hoppa till innehållAftonbladet

Allhelgonadagen (ingen namnsdag)

”Perfekta” bilder allt vanligare

Uppdaterad 2011-12-09 | Publicerad 2011-12-06

H&M ersätter mänskliga modeller med dataanimerade kroppar och modemagasin hårdretuscherar redan trådsmala modeller.

På flera håll i världen, bland annat i Norge, diskuteras nu en märkning av retuscherade bilder.

H&M kritiseras för att deras modeller fått dataanimerade kroppar. Annonsörer och tidningar har de senaste åren fått kritik för att ta digital fotoretuschering till en extrem nivå.

Hany Farid forskar i fotoanalys och har sedan länge arbetat åt bland annat amerikanska FBI med att avslöja manipulerade fotografier. Han har tillsammans med sina kollegor på Darthmouth University tagit fram en beräkningsmodell som kan avgöra hur många procent ”sann” eller autentisk en bild är.

Obligatorisk märkning

– Alla magasin i västvärlden retuscherar sina bilder. Den här metoden kan särskilja oskyldig retusch, till exempel färgbalans, beskärning och ljus från mer allvarlig retusch, till exempel att minska en modells kroppsvikt med 30 procent eller att ta bort alla rynkor och blemmor, säger han till Aftonbladet.

– Mängder av forskning bekräftar att orealistiska bilder leder till allvarliga hälsoproblem, allt ifrån skev kroppsbild till ätstörningar. Flera länder, bland annat Storbritannien, Frankrike och Norge, överväger nu att införa en obligatorisk märkning av retuscherade bilder, säger han.

”Vi måste följa modet”

Hermine Coyet Ohlén är chefredaktör för svenska Elle. Hon medger att de retuscherar alla sina modebilder och även många bilder i personporträtt och reportage om kändisar. Men ofta är det ett krav både från personen som intervjuas och fotografen.

– Vi måste följa modet och tolka de trender som finns. Om våra bilder skulle vara oretuscherade och i skarpt ljus skulle vi nog inte vara så framgångsrika som vi är. Vi ger läsarna en drömbild, men som ändå måste vara nåbar. Är bilderna för manipulerade kan det ge motsatt verkan, säger hon och fortsätter:

– Våra läsare är vuxna och smarta och vet att magasinet de köper är retuscherat. Vi skildrar modevärlden och förhoppningsvis utan att ge läsarna dåligt självförtroende. Kvinnor skildras ofta som offer för idealen, men vi ser det inte så. Vi tror att våra läsare är sunda och har en god självbild, vilka modetrender tidningarna än visar.

Retuscheringen på andra sidan Atlanten är betydligt hårdare än i Sverige, enligt Hermine Coyet Ohlén.

– Det har hänt att vi valt bort amerikanska omslagsbilder för att de varit för overkliga. Ofta tar vi bort retusch som är gjord utomlands för att få fram en naturligare hudton och i vissa fall lägger vi på lite hull.

”Finns många faror”

Psykologen Hanna Thermaenius är kritisk till de trådsmala modellerna och enligt henne är det lätt att glömma att bilderna i media ofta är förskönade.

– Det är väldigt lätt att se på sig själv efter att ha matats med alla bilder på supersmala modeller och kändisar och tycka att det är fel på sin egen kropp. Då är det lätt att tro att det är jag själv som är avvikande – och få dålig självkänsla, säger hon och fortsätter:

– Det finns väldigt många faror förenade med retuscherade bilder. Risken finns att man som ung konsument börjar träna hysteriskt för att gå ner i vikt eller utvecklar bulimi eller anorexi för att man vill efterlikna personerna man ser i magasinen.

Nu efterlyser hon en märkning – som en typ av konsumentupplysning – av retuscherade bilder i Sverige.

– Det vore toppen med en märkning så att vi kommer ihåg att det är låtsasbilder vi ser och blir påminda om att det inte är verkligheten, sanningen som vi ser.

Chefredaktörerna om retuscherade bilder

1. Hur stor del av bilderna retuscherar ni?

2. Hur ser ni på att införa en obligatorisk märkning av retuscherade bilder?

”Alla våra modebilder retuscheras”

Hermine Coyet Ohlén, chefredaktör på Elle:

– Alla våra modebilder är retuscherade och även många av bilderna i reportagen. Vi följer bara trenderna och många fotografer vill göra retuschen själva och har vissa krav på bildens konstnärliga uttryck. Ofta får de vårt medgivande.

– Det kan man ha. Men vi tror att våra läsare är vuxna och ändå förstår att bilderna är retuscherade så en märkning har kanske ingen betydelse. Men om våra läsare skulle vilja ha en sådan märkning så välkomnar vi det.

”Vi är öppna med det”

Ulrika Ek, chefredaktör på Cosmopolitan:

– Vi retuscherar våra bilder genom att ändra hudtoner eller släta ut ojämnheter för att göra layouten mer harmonisk. Men vi undviker att göra någon smalare eller göra stora kroppsändringar. Däremot har det hänt att vi gjort modeller kraftigare när de varit för smala.

– Det skulle inte göra så stor skillnad för oss, vi är redan så öppna med det. Det är väl bara bra om det blir ännu tydligare för konsumenten. Däremot tror jag att det kan vara svårt att genomföra i praktiken.

”Vi ändrar aldrig kroppsstorlekar”

Linda Öhrn Lernström, chefredaktör på Veckorevyn:

– De flesta bilder behandlas. Men vi ändrar aldrig kroppsstorlekar eller utseende. Numera plåtar vi alla omslag själva för att garantera att bilderna inte är för hårt retuscherade och vi tar fram en retuscheringspolicy.

– Om en sådan märkning kan avskräcka den allra galnaste retuscheringen i tv, reklam och tidningar kan den kanske föra något gott med sig. Vi skulle gärna använda den i Veckorevyn om alla använde den.