"Det snackas när vi kör om killar"

Duon som vill varva världseliten i rally-VM – på internationella kvinnodagen

Foto: Glenn Mattsing
RELATIONER

De är unga, de är laddade och de tillhör toppskiktet inom den svenska rallyeliten.
Nu ska de köra om världens bästa manliga rallyförare.
På internationella kvinnodagen den åttonde mars står de på startlinjen i Mexiko, som Sveriges första kvinnliga ekipage som kör samtliga sträckor i ett rally-VM.
– Detta har jag drömt om sedan jag var barn, säger Ramona Karlsson, Sveriges främsta kvinnliga rallyförare.

Drömmen: en pallplats i VM.

På pressträffen i en bilhall i norra Stockholm har en drös manliga motorjournalister samlats. Plötsligt mullrar det till och porten öppnas. I ett moln av avgaser rullar en rosalackad rallybil in, bakom ratten sitter rallyföraren Ramona Karlsson, med co-drivern och kartläsaren Miriam Walfridsson vid sin sida.Första frågan från den samlade pressen är: ”Ni är två snygga tjejer som ger in i en extremt mansdominerad bransch. Hur mottas ni?”
Lek med tanken att samma fråga skulle ställas till rallyförarna Patrik Sandell och P-G Andersson.
Men Ramona Karlsson och Miriam är vana. Dock har fokuset på kön och utseende minskat i takt med att tjejerna presterat toppresultat.
– När vi är utomlands och tävlar, där man inte är vana att se tjejer bakom ratten, kan vi få en del frågor, där det mer känns som om de vill kolla om vi verkligen kan det här med rally och vet vad vi pratar om. Sedan kanske det snackas lite när vi kör om en kille, men det tycker vi bara är roligt, säger Miriam Walfridsson, som kommer från en känd rallyfamilj i Värmland och har motorolja i blodet.
Ramona Karlsson började köra motocross redan som 4-åring, ivrigt påhejad av sin pappa.
De träffades för fem år sedan och det klickade direkt. Duon berättar att de litar på varandra "till 110 procent".
– Ramona är väldigt duktig och en stor talang, säger Miriam.
Ramona Karlsson kontrar med att ”Miriam är en vinnarskalle som aldrig ger sig. Jag imponeras av hennes driv. Jag letade länge efter en kartläsare som vill lika mycket som jag. Nu har jag funnit henne". Ramona Karlsson föddes 1981, då världens främsta kvinnliga rallyförare genom tiderna, Michéle Mouton, kom tvåa i VM.
– Hon är en stor förebild för mig och hon ger mig många goda råd och stöttar mig i min VM-satsning, säger Ramona.
 Den första deltävlingen drar igång i Mexiko den åttonde mars. Den sjätte och sista deltävlingen körs i Spanien mellan den 8-11 november.

Hur ser vinnarstrategin ut?
– Den som är mest galen vinner, skämtar Ramona Karlsson, som tillsammans med Miriam har två ganska rejäla vurpor i bagaget.
– Det värsta som kan hända är att vi åker av vägen och tvingas skrota bilen. Utmaningen ligger i att köra väldigt fort samtidigt som man ska hålla en säkerhetsmarginal för att inte hamna i diket.
Vad har ni för mål i VM?
– Vi vill inte verka kaxiga och säga att vi kommer att bli världsmästare, men om vi håller huvudet kallt, kör taktiskt och snabbt så tror jag att vi kan nå en topp-5-placering, säger Ramona och Miriam som verkar bli det enda helkvinnliga teamet i årets rally-VM.  
Varför är det så få kvinnor som tävlar i bilsport?
– Den frågan har jag ställt mig själv många gånger. I och för sig måste du ha en bra grundfysik och kondition, men det mesta sitter i skallen, säger Ramona Karlsson, som tror att tjejer behöver mer uppmuntran för att våga satsa på bilsport.
– Jag är gärna med och går i bräschen för fler kvinnliga rallyförare. De behövs, säger Ramona.
Årets VM sammanfaller med att det var 50 år sedan Evy Rosqvist vann det argentinska rallyt 1962 tillsammans med Ursula Wirth.

Katarina Arnstad Elmblad