”Jeansen gjorde ont att ha på sig”

Tajt för flickor – baggy för pojkar. Jeansutbudet för unga granskas i kvällens "REA".

Vanja tycker att det bästa vore om alla jeans låg på ett och samma ställe och att det inte stod på dem att de var för tjejer eller killar.
Foto: Andreas Bardell
Vanja tycker att det bästa vore om alla jeans låg på ett och samma ställe och att det inte stod på dem att de var för tjejer eller killar.
RELATIONER

Tajta, lågt skurna jeans för små flickor.

Rymligt och baggy för pojkar.

– Sexualiseringen av kvinnor går ner i åldrarna, säger jämställdhetskonsulten Kristina Henkel.

Jeansutbudet för flickor och pojkar synas i sömmarna i barnprogrammet "REA". Det hela började med att en tittare, Sara, hört av sig och klagat på att det inte fanns stora, bekväma, löst sittande jeans för tjejer. Utbudet för tjejer var begränsat till tajta stuprörsjeans.

För att få tag på baggyjeans skulle hon tvingas handla på killavdelningen. Det tyckte hon var pinsamt.

”Killarna hade ett mycket bredare sortiment”

Ida, 12, är en av REAs knattereportrar. Hon blev förvånad när hon såg hur uppdelat det var med killjeans på ett ställe och tjejjeans på ett annat.

– För tjejer fanns det nästan bara tajta jeans medan killarna hade ett mycket bredare sortiment att välja på, säger Ida.

Själv gillar hon både tajta jeans och baggyjeans.

Knattereportrarna besökte Lindex och Kappahl. H&M ville inte medverka eller svara på frågor.

Ida är rent ut sagt förbannad på hur reklamen och samhället i övrigt tillåts styra över hur tjejer och killar ska se ut.

Hon får medhåll av Vanja Hörnfeldt Strandbrink, 11, som nyligen köpte sina första jeans, på Lindex.

Tidigare har hon bara haft mjuka tajts, eftersom hon tycker om bekväma byxor.

– Jag provade ganska många skinnyjeans, men de var inte sköna. Vissa gick knappt att få på sig och det gjorde till och med ont att ha dem på sig, säger Vanja.

Vill inte handla på killarnas avdelning

Vanja botaniserar bland jeansen på Lindex tjejavdelning, där alla jeans är märkta ”girls”, precis som killarnas jeans på deras avdelning är märkta ”boys”.

Signalen är närmast övertydlig om vilka som ska bära plaggen.

Vanja noterar också att, förutom att jeansen är extremt tajta, är de också försedda med hjärtan och strass.

Killkläderna är kliniskt befriade från sådana accessoarer.

Vanja skulle gärna vilja ha ett par jeans som sitter lite lösare, men hon kan inte tänka sig att gå över till killarnas avdelning.

– Det skulle nog vara lite pinsamt att köpa killjeans, det syns så väl att de inte är köpta på tjejavdelningen, säger hon.

Hon tycker att det bästa vore om alla jeans låg på ett och samma ställe och att det inte stod på dem att de var för tjejer eller killar.

– Då skulle man kunna gå där i lugn och ro och välja det som man vill ha.

Hon tycker att det är en hets i samhället där tjejer förväntas vara smala och visa sina former i tajta jeans medan det är helt okej för killar att ha lösa jeans, eftersom de förväntas se tuffa ut.

”Vi har ett brett sortiment”

Lindex presschef Kaisa Lyckdal försvarar klädföretaget med att man har det utbud som efterfrågas.

– Vi har ett brett sortiment och vi erbjuder olika passformer för killar och tjejer.

Men varför har ni speciella tjejjeans på ett ställe och jeans för killar på ett annat? Det bästa vore väl att samla allt på ett ställe?

– Kunderna vill inte ha det så. De vill ha kläderna indelade i olika kollektioner och inte allt samlat på ett ställe.

”Klädkedjorna tar inte sitt ansvar”

Kristina Henkel är jämställdhetskonsult och utbildar bland annat lärare i jämställdhetsfrågor och då är kläder ett av de ämnen som diskuteras.

– Affärerna säljer på att skapa en osäkerhet hos barn kring hur man förväntas klä sig. Det är väldigt problematiskt att det är barnen som reklamen slår hårdast mot. För barn är det väldigt viktigt att vara och se ut på ett visst sätt. Här har klädkedjorna ett stort ansvar som de inte tar, säger Kristina Henkel.

Att tjejjeansen är tajta signalerar att tjejer inte förväntas röra sig lika mycket som sina killkompisar, menar Henkel.

– Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att sexualiseringen av kvinnor går ner i åldrarna.

– Det är inte speciellt lätt att klättra i träd med lågt skurna tajta jeans. Om man böjer sig fram riskerar magen och en del av rumpan att blottas. Killar med baggyjeans däremot förväntas ta stort utrymme.

Fotnot: Barnprogrammet "REA" sänds i kväll, på SVT Barnkanalen kl 18.45. 

FAKTA

Så här gjorde ”Rea” undersökningen:

Redaktionen på ”Rea” fick ett brev från en ung tittare som tyckte det var svårt att hitta pösiga jeans för tjejer.

”Rea”:s testpatrull kontaktade tre stora kedjor: Lindex, KappAhl och H&M. 

De två förstnämnda släppte in reportageteamet som fick prova jeans för både killar och tjejer inför kamerorna. H&M ställde dock inte upp.

Källa: Metro