Vissa barnmatsburkar innehåller lika mycket socker som en Coca-Cola.
Samtidigt larmar forskare om att diabetes ökar dramatiskt bland svenska barn.
De två svenska barnmatsjättarna – Semper och Nestlé – står tillsammans för en stor del av den svenska barnmatstillverkningen.
På deras barnmatsburkar – innehållande allt från spaghetti och köttfärssås till thaigryta – uppmanas föräldrarna att komplettera måltiden med en burk fruktpuré.
Vad föräldrarna inte vet är ett fruktpuréerna kan vara rena sockerbomberna.
Många av burkarna innehåller så mycket som tio sockerbitar, enligt DN.
I innehållsdeklarationen på Nestlé-burkarna göms mängden socker i antalet kolhydrater.
Bo L Nilsson, kvalitetschef på Nestlé Sverige AB, säger till DN att en av anledningarna till att sockermängden inte nämns är att det inte finns plats på etiketterna.
I många av puréerna har dessutom sockrets tillsatts i efterhand – av smakskäl. Sempers hallon- och vinbärspuré innehåller mest socker av alla, hela 34 gram varav 30 gram är tillsatt i efterhand. Det motsvarar elva sockerbitar.
Motsvarande mängd Coca-Cola innehåller knappt sju. Enligt Livsmedelsverket är det lika mycket som hela dagsbehovet för ett litet barn.
Men till skillnad från Nestlé anger de sockermängderna på etiketten.
– Det är för att det är den smaken man förknippar med frukt och bär, säger Bo L Nilsson till DN.
Nu planerar dock Semper att ta fram barnmat med mindre socker i.
Efter kritiken ska även Nestlé börja skriva ut sockermängden på sina barnmatsburkar.
–Vi ska göra det framöver. Det är många kunder som vill veta sockerhalten. Det har vi märkt, säger Anette Järvi, informationsansvarig på Nestlé.
Enligt Annika Sohlström, chefsnutritionist på Livsmedelverket är detta en farlig strategi.
– Socker är naturligtvis inget gift. Men risken finns att man vänjer barnen vid att allt smakar sött, och att de till slut inte ens vill dricka vanligt vatten utan vill ha saft eller läsk i stället, säger Annica Sohlström till tidningen.
Samtidigt varnar forskare att diabetes ökar kraftigt bland svenska barn.
Forskarna tror att ökningen beror på barnens mat som innehåller på tok för mycket socker och kalorier.
I en ny forskningsrapport från institutionen för klinisk vetenskap vid Umeå universitet visar forskarna att antalet insjuknade barn har ökat med 40 procent sedan åttiotalet.
– På ganska goda grunder kan man anta att en stor del av den här ökningen beror på övernäring. Barnen äter för mycket, säger en av forskarna, Gisela Dahlqvist, till DN.