Lägsta ränta privatlån idag: 3,93 % Snittlån: 113 838 kr
Barn vars mammor druckit lite alkohol under graviditeten mår bättre än barn vars mammor har levt helvitt.
Det är det kontroversiella resultatet i en brittisk forskningsrapport som just har presenterats.
Svenska kvinnor som väntar barn får en mängd rekommendationer då det gäller vad de bör äta och dricka. Det är till exempel vissa fisk- och ostsorter man bör undvika – och när det gäller alkohol är rådet entydigt: man ska inte dricka någon alls.
Men nu lägger The University College London fram en rapport som visar att lite alkohol inte behöver vara skadligt – det kanske till och med kan vara bra, rapporterar Nyhetskanalen.se.
Forskarna har tittat på barns ”beteende och förståelse”, och skriver att pojkar vars mödrar har druckit högst två glas vin i veckan under graviditeten, löper 40 procents lägre risk att få ”beteendeproblem”, jämfört med barn vars mammor inte har druckit alls. Hos flickor var risken för ”emotionella problem” 30 procent lägre.
Men svenska Folkhälsoinstitutet anser inte att den brittiska rapporten ger något skäl ändra på dagens rekommendation att helt avstå.
– Alkohol har kända skadliga effekter. Det är antagligen en dosfråga, alltså ju mer desto värre. Hur lite man då kan dricka är osäkert, och då blir rekommendationen hel avhållsamhet, säger alkoholläkaren Sven Andreasson till Nyhetskanalen.se.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...