Det är rätt att låta ungdomar dricka alkohol med sina föräldrar.
Då får de bra alkoholförebilder, hävdar engelska forskare.
Det är tvärtemot vad svenska forskare länge sagt.
Enligt en engelsk undersökning har 75 procent av alla 14-åringar i landet druckit alkohol, och många dricker regelbundet.
Därför är det bra om de får dricka alkohol med sina föräldrar, i en så kallad säker miljö, säger forskarna på Liverpool Moores University.
- Att dricka hemma med en bra förebild, som kan visa hur man dricker måttligt, är bättre än att supa sig full i en buske eller park, säger Mark Bellis, ansvarig för utredningen, enligt Svenska Dagbladets nätupplaga.
Svenska forskare är dock inte av samma uppfattning.
En vanlig uppfattning är att om föräldrar bjuder sina barn på alkohol ökar risken för att de ska dricka i tonåren.
- Mellan 70-85 procent av de ungdomar som fått dricka ett glas alkohol hemma berusade sig under vårterminen, säger Bengt Sundbaum, projektledare på Folkhälsoinstitutet, för regeringsuppdraget "Skolan förebygger".
En anledning till de engelska forskarnas inställning tror han kan vara att berusningskulturen är mer utpräglad där.
Mark Bellis håller med om att det finns skillnader mellan länderna i Europa.
- Vår undersökning visar att 90 procent av de 10 000 tillfrågade drack alkohol någon gång. Det som skiljer engelska ungdomar från unga i andra europeiska länder är att de dricker oftare, säger han.