Vecka 49

Istället för läsk

RELATIONER

Läskdrickandet ökar bland barnen. År 1985 drack 5 procent i årskurs fem läsk varje dag. 1997 var motsvarande siffra 18 procent. En rejäl ökning såg man också i årskurs sju och nio som också ingick i undersökningen. De flesta läskedrycker innehåller ungefär tio teskedar socker. En del upp till sexton teskedar. Per flaska.

Bara för att drycken inte innehåller kolsyra behöver inte sockermängden vara mindre. Även Mer 0och Festis är sockerbomber. Juice är bättre eftersom den är gjord på fruktsaft. Köp juice med kort hållbarhet, som inte har pastöriserats och som innehåller fruktkött. Det bästa är att aldrig ha läsk hemma. Sätt tydliga regler.

Följande läskalternativ låter helt galet men blir gott: Koka örtte som du ställer in i kylen tills det blir kallt. Om du vill kan du söta det med honung innan du ställer in det i kylen.

Känns vatten tråkigt är det gott att pressa i lite färsk citron eller apelsin. Du kan också skiva frukter och färska örter i vattnet och låta det dra ett tag. Låt barnet välja vilka frukter som ska i.

Ge barnet mjölk och vatten att välja på till måltiderna.

Helena, 45 år och mamma till två tonårspojkar:

”Det här med läsken är något man får slåss emot. Våra barn har läskautomater på skolan, och där går de och köper. Det är ju inte klokt att skolan agerar mellanhand åt Coca cola!”