Vecka 46

Hyperaktivitet

RELATIONER

Allt fler barn lider av hyperaktivitet. Vad bör man som förälder tänka på?

Området är kontroversiellt men många forskare, som Alexandra Richardson i England, hävdar att flertalet barn med dyslexi och ADHD förbättras av fettsyratillskott. Tore Duvner, specialist på ADHD, anser att åtminstone en tredjedel har nytta av fettsyror.

Fettsyrorna omega 3 och framför allt EPA som finns i fisk, har visat sig ha stor betydelse för hjärnans funktion. I England har man börjat ge essentiella fettsyror till nyfödda och småbarn. Studier visade nämligen att intag av vissa fettsyror medförde högre IQ (jo faktiskt, det är inte en myt!), mindre dyslexi och ADHD, samt bättre inlärningsförmåga. Eye q verkar ha bra effekter. Oljan innehåller både fiskolja och jättenattljusolja och kan köpas i hälsokostaffären.

Hyperaktiva barn kan också må bra av massage. Det både lugnar och binder. Massera in ett par kapslar gurkörtsolja (Glandin 25), jättenattljusolja (Efamol) eller Eye q i knäveck, armbågsveck eller ljumskar varje kväll. Se till att ditt barn får tillräckligt med näring. Hyperaktiva barn har ofta näringsbrist. Speciellt lågt brukar värdena ligga för zink, magnesium och vitamin B6.

De kan också ha överskott på bly, kadmium och mangan. Antioxidanter som till exempel C-vitamin och extra zink kan tänkas skydda och påverka utsöndringen.

Köp pumpa och solrosfrön i hälsokostaffären. Vetekli är en bra källa för zink. Strö vetekliet på flingor, gröt eller i smoothien. Tillsätt kliet när gröten är färdiglagad.