Vecka 43

Fina fisken?

RELATIONER

Fisken är en god vän med en mörk sida. Här finns mycket näring och viktiga fettsyror men också stor risk för gifter som dioxiner, kvicksilver och kadmium. Med några enkla fiskätarregler kan man känna sig säker.

Feta fiskar, alltså lax och strömming, kan ha miljögifter i sig. Flickor bör vara extra försiktiga. De bör inte äta sill och strömming från Östersjön och Bottniska viken eller lax, öring och röding från Vänern och Vättern mer än en gång i månaden. Anledningen är att gifterna lagras i kroppen, vilket kan skada fostret när giftbäraren senare blir gravid.

Odlad fisk kan man äta hur mycket som helst. Fråga när du köper lax om den är odlad eller vildfångad i Östersjön. Köp den odlade.

Fisk som alla kan äta hur mycket som helst av är västkustfisk (förutom stor hälleflundra som är en seglivad rovfisk), torsk och plattfisk från Östersjön och annan mager fisk som finns i fiskpinnar, fiskbullar och sillkonserver.

Tonfisk och svärdfisk bör man inte äta mer än en gång i veckan på grund av kvicksilverrisken, enligt amerikanska rekommendationer.

Fråga efter KRAV-odlad (ekologiskt odlad) fisk. Då får exempelvis inga syntetiska tillsatser användas för att färga laxens kött rödare. Spannmålet i fiskfodret måste också vara ekologiskt odlat.

Variera fisken. Läkare rekommenderar fisk och skaldjur tre gånger i veckan, annars bör du ge kosttillskott i form av fiskolja. Fiskoljor renas från miljögifter. Exempel på bra oljor är Eskimo kids som är D-vitamin-berikad, eller Eye q som har en högre EPA/DHA-kvot än vanliga fisk-oljor, vilket har visat sig vara viktigt för hjärnans utveckling. Det kan vara svårt att bjuda barn på en tablett med fiskolja. Ett tips är att döpa om tabletterna. ”Påskägg” och ”gelébananer” är namn vi fått från föräldrar.