Vecka 42

Mat mot övervikt

RELATIONER

Vad ska man göra om man har en liten mullis hemma? Eller vill före-bygga? Det är en pressande situation med all lockande snabbmat.

Här är några idéer.

Snaskstopp

Undvik sockerfällorna – de snabba småmålen på kex och saft. Försök att ge något som mättar och ger näring, som till exempel skinkmacka på grovt bröd.

Franska tricket

Gör som fransmännen. Börja måltiden med en sallad, gärna med vinägrett, om ditt barn gillar det. Mättar och sänker maten glykemiska index.

Mätt länge

Mulliga barn blir lätt hungriga. Genom att sänka matens glykemiska index (GI) räcker orken längre. Förut försökte man hjälpa överviktiga med att bara minska på fettet, men ny forskning visar att GI-tänket hjälper mer. För listor på mat med lågt GI titta i kapitlet ”Vårt dagliga bröd”.

Tuggmotstånd

Fibrer ger mycket mättnad på få kalorier. Ta bort det vita mjölet och ersätt det med fullkorn – brun pasta och brunt ris. Ät frukt och grönt.

Mindre fett och bättre

Fett är mycket kalorier på liten yta. I varje gram fett finns dubbelt så mycket kalorier som i proteiner eller kolhydrater. Fett är smakbärare så den som snålar på fettet kanske måste krydda lite mer.

Sätt igång motorn

När ditt barn rör sig bränns kalorier på flera sätt. Dels för stunden men också på längre sikt. Barnkroppen bygger ju muskler som i sin tur bränner fler kalorier i vila än vad fett gör.

Mullig men undernärd

Tänk på att även ett överviktigt barn kan vara undernärt. Fundera över hur mycket näring kosten innehåller och hur ni skulle kunna öka vitaminer och mineraler i er mat. Titta gärna i kapitlen ”Näringen som försvann” och ”Vårt dagliga bröd”, för idéer.

Ut med burken från sovrummet

Barn som sitter som i trans på sina rum och kollar på TV blir lätt mulliga. Ut med burken! Eller lägg över en duk och sätt en blomma ovanpå så att det blir lite motstånd när det är dags.