Vecka 37

Grönt är skönt

RELATIONER
Foto: Börje Thuresson

Hur får man små grönsaksvägrare att ge upp och tycka att grönt är skönt? Ett bra tips är att göra i ordning en bricka med grönsaker som barnen kan tugga på medan du gör middag. Det bryter av den värsta hungern och hindrar barnen från att gå och dra i kexpaket och göra limpmackor.

Lite gurka, röd paprika, morot, selleristjälkar och tomatbitar gör sig bra på en liten bricka i köket. Häll lite örtsalt på tomatklyftorna.

Servera alltid grönsaker till varje måltid. Någon varm, till exempel ångad broccoli eller kokta rotfrukter i den gryta du gör, och någon kall, till exempel en sallad.

Eller gör en salladsbricka, där varje ingrediens ligger för sig. Försök att tänka bortom majskorn och isbergssallad. Hyvlad vitkål, sallad av någon mörkare sort, russin, solrosfrön, rivet äpple, rå blomkål, nytinade ärtor eller några råa sockerärter. Ställ fram örtsalt och olivolja och lägg citronklyftor bredvid, så kan var och en göra sin egen dressing.

Morot i lönnsirap

Skiva morötter och koka på svag värme i lite lönnsirap och smör i ett par minuter. Örtsalt och peppar på.

Sophie, 40 år, mammaledig med fyra barn: ”Ett trick att få barn att äta grönsaker är att skära dem mycket smått. Det ska kännas lätt att tugga.”

Rotfrukter glömmer vi ofta bort. Vi kan rosta dem i ugnen som ugnsbakad potatis. Droppa lite olja över, kanske en skvätt citron, lite örtsalt och rosmarin. Passar bra som vegorätt eller tillbehör till kött.

Kyckling med rotfrukter, basrecept:

en kyckling

rotfrukter

lök

kryddor

Lägg rotfrukter och lök i bitar på ett ugnsfast fat. Lägg kycklingen ovanpå och häll rikligt med olivolja över. Kläm en citron över och krydda med örtsalt, peppar, timjan och rosmarin. In i 200 grader i 1 timma. Har du paprika så skiva den och lägg på fatet cirka tio minuter före servering.

Receptet kan varieras i oändlighet, beroende på vad du har hemma.