Vecka 36

Vitaminer eller ej?

RELATIONER

Bra näring påverkar ditt barn, det visar forskning om och om igen. Men ska man ge extra vitaminer och mineraler? Experterna är inte ense.

Vi lever i en värld med mycket skräpmat och stress. De senaste trettio åren har mängden kalk, magnesium och andra spårämnen minskat. Det kan vara bra att kompensera för det. I Kalifornien visade exempelvis en undersökning på skolbarn att 45 procent av dem som fick vitamin- och mineraltillskott fick ökad problemlösningsförmåga.

Susanne 45, mamma till Filip: ”Filip, 8, har länge fått kosttillskott. Vi har provat nästan alla märken. Han mår bra av det. Jag märker att han blir starkare och får ett bättre immunförsvar.”

Några tips för att öka näringen:

Tillsätt vetekli, havrekli och hackade linfrön i barnets filmjölk, müsli eller gröt. Vetekliet ska inte värmas upp, så tillsätt det när gröten är klar. Häll havrekli i pannkakssmeten och färsbiffarna.

Tillsätt en sked fiskolja i soppan och häll solrosfröolja eller lite linfröolja över pastan och riset. Ställ ut skålar med nötter och frön.

Köp kosttillskott, men helst ett utan syntetiska tillsatser. Köp ett naturligt multivitamin – en del forskare anser att naturliga vitaminer lättare tas upp av kroppen. De kommer heller inte i lika höga koncentrat och därför är det mindre risk att överdosera.

Om ditt barn är vegetarian så tänk på att vegokosten saknar vitamin D och B12.