Vecka 33

Att slåss för barnen som konsumenter

RELATIONER

Vi barnfamiljer har enorm konsumentmakt. Varje år köper Sveriges barnfamiljer saker för 330 miljarder. Allt från boende till mat och kläder. Använd den makten för att skapa förändring!

I mataffären

Leta rätt på innehavaren och be om:

1. Bättre och tydligare innehållsdeklarationer.

2. Mer ekologisk mat. Till exempel mjölk, flingor, bröd.

3. Tydlig redovisning av tillsatser.

TV-kanalen

Ring din favoritkanal. Be att få tala med programchefen.

1. Vilken budget anslår de till barnprogrammen?

2. Hur resonerar de om våld?

3. Hur gör de för att det ska bli fler barnprogram med god kvalitet?

Susanne 45, mamma till Filip: ”Barn är lättstyrda. Man kan ge dem vilka preferenser som helst med reklam.”

Speltillverkaren

Ring den som tillverkar dina barns spel.

1. Hur arbetar de för att mängden grovt våld ska minska?

2. Hur arbetar de för att föra in fler kvinnor i programmen?

3. Hur arbetar de för att märka programmen på ett vettigt sätt, så att även stenåldersföräldrar kan fatta?

Hyresvärd/Bostadsrättsförening

1. Hur verkar han/hon för att mäta de elektromagnetiska fälten i huset?

2. Hur verkar han/hon för att minska dessa fält?

3. När tänker de komma och undersöka er lägenhet?

Telefontillverkare, telebolag

1. För nätoperatören – var ligger närmsta basstation?

2. Fråga om uteffekt på företagets trådlösa telefoner. Hur stor är den? Hur jobbar de för att öka kvaliteten på de trådlösa telefonerna, så att uteffekten kan minska?