Vecka 31

Fullkorn ger mer

RELATIONER

Det vita mjölet är inte lika näringsrikt som fullkornsmjölet och innehåller mindre fibrer.

Många näringsämnen försvinner när vetets hölje tas bort. Ibland återförs en del näring genom berikning men många näringsämnen saknas fortfarande. Berikat mjöl innehåller fortfarande mindre magnesium, zink, folat, vitamin E, järn, selen och kromium än det hela spannmålet.

Fullkorn ger mer fibrer. På stenåldern åt vi ungefär 100 gram fibrer per dag vilket vi kan jämföra med dagens rekommendation på 25–35 gram kostfibrer. De flesta äter mindre än så. Fibrer verkar också skydda mot framtida sjukdomar i hjärt- och kärlsystem och mot vissa cancer-former.

Vänj barnen från början vid fiberrik mat. Köp grovt bröd, både mjukt och hårt. Botanisera bland brödsorter med hela korn. Ju helare spannmålet är desto bättre. Undvik vitt bröd.

Erika, 42 år, forskare och tvåbarnsmamma: ”Min man älskar vitt mjöl och jag vill ha fullkorn. Men jag tror att det är värt att kämpa på. Det barnen får med sig hemifrån blir ju en livslång vana.”

Köp mer brun pasta. Det görs på hela vetet och finns i hälsokostaffären. Titta på knäckebrödsförpackningen att brödet innehåller fullkorn av råg. Läs ingredienserna och kolla att det är bakat på hela spannmålet.