Vecka 28

Länge leve kokad mat

RELATIONER

Kokad mat har råkat i vanrykte. Vi menar att det är sunt, enkelt och gott! Du bevarar näringen i spadet. Det sköter sig självt när du gör annat. Och det är enkelt – bara att ösa ned vad som finns hemma. Pröva till exempel:

Mormors kalops:

kött, exempelvis högrev

lök

mjöl

morötter

ärtor och tomatpuré

lagerblad, örter, örtsalt och peppar

Skär köttet i bitar. Ta bort fettet. Bryn kött och lökklyftor i en gryta. Rör i lite mjöl. Häll på vatten så att det täcker köttet. I med morötter, skurna eller hela, lagerblad, örter, örtsalt och peppar. Koka i ungefär två timmar tills köttet känns mört. Häll i lite ärtor och tomatpuré när det är klart. Ju längre köttet får koka desto mörare blir det.

Kokt fisk:

fisk i bit eller hel, exempelvis en hel marulkfilé

lök

morötter

massor med färska eller torkade örter som persilja eller dragon

hela pepparkorn

örtsalt

Häll vatten och salt i en gryta. Lägg i örterna och pepparkornen. Låt koka ett litet tag innan du lägger i fisken. Vattnet ska täcka fisken. Sjud sakta tills fisken blir vit och fast. Koktiden varierar efter fiskens tjocklek.

Eva, 41 år, polis och trebarnsmamma: ”Jag fick mycket kokad mat som liten. Kalops och sånt. Men i dag

verkar ungarna ha vant sig av med det.”