Vecka 24

Slappna av med andning

RELATIONER

Stress och oro stryper den naturliga andningen. Inandningen blir grund och spänd, och man håller andan i onödan. Genom att lära barn att andas lugnt och djupt, kan du få in vardagsro. Sätt er skönt i soffan i slutet av dagen och blunda en minut och andas bort dagens stress. Visualisera andningens väg genom olika kroppsdelar.

Andas ut och se framför er hur all dagens stress, trötthet och besvikelser följer med. Föreställ er sedan ett positivt händelseförlopp, så som man kan önska hade hänt, i inandningen. Du och barnet kan sedan leka att följa andningen som en flod eller visualisera vågor eller blomdoft.

Johan, 42 år, två barn: ”Det är svårt för oss som vuxna att slappna av. Barn tycks ha lättare.”

Gör in- och utandningen längre och tyngre. Visualisera kroppen som en flaska. Häll i flaskan i botten, sedan mellandelen tills den blir full med inandningen. Töm sedan flaskan upp och ned med utandningen. Lägg en hand på magen och känn att det är där luften landar och inte strax under axlarna. När luften går in går magen ut.

Med ett känsligt och ängsligt barn kan du göra andningsövningar där ni andas ut rädslan. Andas in mod och andas ut rädslan. Det kan ni göra vid läggdags om din lilla pojke eller flicka har separationsångest och känner sig liten och rädd.