Vecka 15

D-vitamin

RELATIONER

På sommaren skapar solen D-vitamin i barnets hud. Men på vintern kan barn få brist på D-vitamin.

D-vitaminet finns framför allt i fet fisk och äggula, så det kan vara svårt att få i sig tillräckligt. Med underskott följer brister i immunförsvar och skelettbyggnad. När fiskoljan renas från miljögifter försvinner också D-vitaminet, men det finns fiskoljor som berikas med D-vitamin, till exempel Eskimo Kids. Margarin är berikat med D-vitamin och innehåller 10 gånger mer än smör. Äter ditt barn inte fisk eller ägg, överväg ett kosttillskott. Tänk bara på att D-vitamin är giftigt i för stora mängder.

Här är några fiskrecept som också fiskvägrare brukar gilla:

Fisk i folie:

färska fiskfiléer

örtsalt och andra kryddor

tomater och andra grönsaker

mozzarellaost och pestosås

Låt barnen packa ingredienserna i folie, droppa lite olivolja eller smör över. Baka i ugn 175 grader, 10–20 minuter beroende på mängd fisk.

Hemmagjorda fiskpinnar:

färsk djuphavsfisk

ströbröd eller mjöl

ägg

Doppa fisken först i vispat ägg och sen i ströbröd. Stek i hälften margarin, hälften kallpressad olivolja. Salta och peppra. Kul att servera med klyftor av citron och apelsin omväxlande och strödd persilja över. Det blir vackert!

Margareta, 13 år, precis innan hon med glatt mod börjar äta hemmagjorda fiskpinnar: ”Pappa. Du vet ju att jag inte gillar fisk.”

Agnetas laxtrix

Om ditt barn inte tycker om fisk så prova att steka färsk lax i smör eller skär laxen i kuber och doppa i lite socker innan du steker. Ibland får man tillåta sig att fuska lite.