Vecka 14

Rörelseglädje

RELATIONER
Foto: Sara Ringström

Lena 39, sjuksköterska och tvåbarnsmor: ”Barnen blir lugnare när de rört på sig. Jag försöker ta med dem ut

så mycket som möjligt. Vi cyklar och joggar. Barnens favoriter är att spela tennis, cykla och leka.”

Barn har spontana behöv av rörelse. Hur lätt är det för ditt barn att röra sig hemma? Och vilka signaler sänder du själv ut när det gäller rörelseglädje?

Kan du den här veckan göra två förändringar i hemmet som främjar ditt barns rörelseglädje?

Förslag:

1. Lägg en mjuk matta framför TV:n. Där kan man stå på huvudet, ligga, snurra runt, stretcha, brottas med mera.

2. Låt barnet inreda en lekhörna med till exempel några mjuka kuddar, grejor man kan hoppa över, kartonger, filtar och stolar.

3. Ge barnet något att klättra på. En ribbstol på väggen? Ett rep som ni hänger i taket eller ute?

4. Skaffa en gungstol. Den är rolig att klättra på och bra för balansen.

Och hur skulle du och barnet kunna aktivera er tillsammans på ett kul sätt den här veckan? Åka till simhallen? Visa att du tycker det är skoj, dyk och plaska. Plocka svamp eller lingon i skogen? Cykla? Ha vattenkrig i badrummet?