Vecka 5

Laga mera mat

RELATIONER
Foto: Thomas Johansson

Den industrilagade maten blir aldrig så bra som den ni gör själva hemma. Men hur får man tid i en stressad vardag?

1. Laga sånt som går fort. Wokade grönsaker med räkor och annat gott tillsammans med ris eller pasta tar högst någon halvtimme att göra i ordning.

2. Laga dagen innan. Då är det bara att värma maten direkt efter jobb och skola.

Recept på wok:

skalade räkor eller skivad bacon

broccoli, zucchini eller sockerärter

halverade små tomater

hackad lök

örtsalt och svartpeppar

Stek allt i en wok i lite olivolja. Lägg i räkorna sist annars blir de sega. Häll över pasta och skiva parmesanost över.

Susannes chiligryta (en ganska kryddig gryta, för lite äldre barn):

1 kilo rostbiff

2 msk mjöl

1 oxköttbuljongtärning

en burk milt chilipulver

rödlök

gräddfil

grönsaker, till exempel morötter

Skär rostbiffen i bitar och bryn i en gryta i lite olivolja. Rör i mjöl och häll på vatten så köttet täcks. Lägg i buljongtärningen. Häll i nästan hela burken chilipulver. Lägg i grönsakerna. Låt puttra i minst 1 timme. Servera med hackad rödlök och gräddfil.

3. Om du lär dig några basrecept kan du spara tid och laga bra mat med det du har hemma.

Madeleine, 41 år, journalist och tvåbarnsmamma: ”Jag kan knappt laga mat och har inga föräldrar i livet och ingen annan att fråga. Jag skulle behöva en telefonlinje till en gammal mormor som sa hur man skulle göra.”

Den här soppan kan alla laga, även novisen vid spisen. Den tar tio till femton minuters fix dagen innan den ska ätas. Sedan sköter den sig själv, med en koktid på nästan två timmar.

Judisk kycklingsoppa:

en hel kyckling

olika grönsaker, som kålrötter, morötter, kål och potatis

lök, vitlök och selleri

örter, som persilja, dill, rosmarin, lagerblad

örtsalt och peppar

1. Täck kycklingen med vatten. Lägg i grönsakerna. Om du har begränsat med örter och grönsaker hemma kan du lägga i en buljongtärning. Mycket kokar sönder men det blir en smakfull soppa. Den som vill ha grönsakerna ”al dente” lägger i dem en halvtimme innan soppan är klar.

2. Ett par droppar äppelcidervinäger i soppan ”drar ur” kalciumet ur kycklingbenen.

3. Låt koka 1 1/2–2 timmar och fiska sen upp benen.

4. Om du vill ha pasta i lägger du i den så att den får koka lagom länge innan du serverar soppan.

5. Servera. Strö gärna lite persilja över. En del gillar att klämma lite citron över, speciellt om du har majskolvsbitar i.

6. Eller ställ in den i kylskåpet så att du kan värma den dagen efter.