Mamma Mia – så ska du äta

1 av 2 | Foto: Sara Ringström
RELATIONER

1. Ät som vanligt.

Slarva inte. Ät frukt och grönt till varje måltid, fågel, fisk och kött är helt okej. Potatis, ris och pasta likaså.

2. Ät inte för två.

Åtminstone inte i alla lägen.

När du är gravid kan du ta ett extra mellanmål per dag, en smörgås och en frukt är fullt tillräckligt.

3. Banta aldrig.

Det är aldrig bra att banta medan du väntar barn eller ammar, det kan skada både dig och barnet.

4. Tillskott.

En blivande mamma behöver järn, folsyra och kalcium. Alla är ämnen som du kan få via kosten. Ibland kan det dock vara nödvändigt att ta ett tillskott.

5. Fett och socker.

Försök dra ner på fet mat och socker. Det är aldrig bra, inte ens när du är gravid.

6. Motionera.

Att vara gravid är inte att vara sjuk. Simma, gå promenader och fortsätt motionera som du gjorde innan du blev gravid.

Källor: Yvonne Linné, läkare vid Huddinge universitetssjukhus och Livsmedelsverket.

Räkna ut ditt BMI här

Tolka ditt gravid-BMI

Malin Byström