En spegel av vuxenvärlden

RELATIONER

Barnens kläder speglar de vuxnas. Just nu är det stor skillnad på manligt och kvinnligt, enligt Åke Weyler, vd på Stil, sko- och textilhandlarnas branschorganisation.

Det uppdelade barnmodet är vad kunderna vill ha, enligt klädbranschen.

– Många av dagens mammor minns 70-talet, när det var unisexmode. Nu vill de att deras döttrar ska vara flickiga, säger Åke Weyler.

Maria Lindblom, divisionschef på inköp för barn hos H&M, säger att det är svårt att bryta könsmönster.

– Det kommer alltid att finnas pojk- och flickkläder, för efterfrågan finns. Vi kan hjälpa kunderna att hitta lite bättre – har man en pojke med storlek 98 ska man veta att man kan gå till ett speciellt hörn.

”Inte vi som styr”

Har klädbranschen ett ansvar för att barnen tvingas in i könsroller?

– Vi styr inte, det är en bredare trend i samhället. Jag har inget emot könsroller, men olika ska inte betyda olika värde, säger Åke Weyler.

– Ja. Men det viktiga är att kläderna ska vara ämnade för små barn och inte vara vuxenkopior. Jag tycker inte heller att det ska vara utmanande texter som förstärker könsrollerna, eller överdrivet macho, säger Maria Lindblom.

Cecilia Gustavsson