Åttaårigt barn fick direktreklam för bantning

”Inte ens svält kan få dig så smal och smärt”

RELATIONER

Ett svenskt bantningsföretag skickar personlig reklam till barn.

Det yngsta var bara åtta år gammal.

”Inte ens svält kan få dig så smal och smärt på så kort tid”.

Det skriver företaget Pharmapost i den reklam de skickar till små barn. Reklamen gäller ett bantningspiller.

– Jag vill inte att mitt barn ska bli påverkad av reklamen och jag har inte begärt detta. Är ett barn överviktigt är det en barnläkare det behöver, inte reklam om bantning, säger mamman till en åttaårig pojke när hon blir intervjuad av Ekot.

Kan vara bedrägeri

En annan formulering i Pharmaposts reklambroschyr lyder:

”Bli 50% smalare på två veckor och kläderna du hade på dig på fredag kväll är för stora redan på måndag morgon”.

Konsumentverket avfärdar bantningsmedlet som en bluff. Dessutom är det olagligt att rikta sig till barn med den här typen av reklam. Därför ska överåklagare Sven-Erik Alhem granska reklamutskicket.

– Jag ska bedöma innehållet i den text som erbjuder medlet och ta ställning till om det finns skäl att inleda en förundersökning eller inte, säger Alhem till Svenska Dagbladet.

Aktuell brottsrubricering kan vara bedrägeri eller försök till bedrägeri.

Svårt stoppa reklamen

Men Konsumentverkets jurist, Mikael Malmberg säger till Ekot att möjligheterna att stoppa reklamen är små.

– Ett problem nu är att företaget har en postbox i Malmö och Konsumentverket har inte rätt att bryta anonymiteten som en postbox innebär, säger Malmberg.

– Det är svårt om vi inte får tag i företaget.

Redan förra året uppmärksammades Pharmapost för att ha skickat direktreklam till barn.

Malin Ekmark