Mamma mia

– kom i form efter din graviditet

RELATIONER

Nybliven mamma?

Ont om tid för träning och bra mat?

Kropp & Hälsa guidar dig till en sundare mammaledighet.

RULLA VAGN Ett bra sätt att få upp flåset, upptäckte Catharina och lilla Ella.
Foto: Stefan Mattsson
RULLA VAGN Ett bra sätt att få upp flåset, upptäckte Catharina och lilla Ella.

När bebisen kommer hamnar motion och sund mat långt ner på prioriteringslistan.

Många kvinnor går upp i vikt under graviditeten och fortsätter att öka efter förlossningen.

– Under föräldraledigheten har man kylskåpet inom räckhåll hela tiden. Släktingar och vänner kommer för att titta på bebisen och de tar ofta med sig fikabröd. Nyblivna mammor får helt andra vanor under barnledigheten, säger Yvonne Linné, läkare på överviktsenheten på Huddinge universitetssjukhus.

Att hitta tillbaka till sin matchvikt är allt annat än lätt. Har man bara ökat några kilo under graviditeten behöver man inte vara orolig.

Ge dig själv ett år

– Men har man ökat fem, tio kilo bör man ta tag i det, annars är risken att man får dras med övervikten länge, säger Yvonne Linné.

– Ge det ett år. Har du inte lyckats gå ner då är det dags att börja titta på hur dina vanor har förändrats.

Har du svårt att slita dig från bebin för att gå och träna?

Bland andra Friskis & Svettis har skräddarsydda pass för mammor där barnpassning ingår.

– Mammagympan är hoppfri, den bygger upp axlar och rygg, som kan ta stryk av allt bärande på bebisen, samtidigt som man får upp pulsen, säger Hanna Bjärkstedt, ansvarig för Friskis & Svettis mammagympa i Stockholm.

Du kan också träna själv hemma.

Ett bra riktmärke är att träna två gånger i veckan och att komplettera med en promenad varje dag.

Fem bra kom igång-tips

Catharina Nybergs bästa tips

Vivvi Toikkanen