”Jag är redo att McSpy”

Terri Eriksson: Ingen ska inbilla mig att de bryr sig om barnens bästa

RELATIONER

I en av höstens mest omtalade filmer, Super size me, gör filmaren Morgan Spurlock ett experiment - vad händer om man bara käkar snabbmat under en månad? Resultatet blir värre än han hade trott. Han går upp elva kilo, drabbas av huvudvärk, potensproblem, depressioner, trötthet, kraftigt förhöjt blodtryck och groteska levervärden. Fast det otäckaste med filmen är ändå McDonalds marknadsföringsinsatser för barn. Genom födelsedagskalas, bollhav, Happy Meal och leksaker skapar hamburgerjätten en värld där barnen har bättre koll på Ronald McDonald än på Jesus. Dessutom skaffar de sig sjukt dåliga matvanor.

Ungefär samtidigt som Super size me nådde Sverige lanserades den McDonaldssponsrade gratistidningen Våra Barn. Det är tveklöst Sveriges sämsta publikation just nu. Ful layout och bleka artiklar om Blossom Tainton, curlingföräldrar, inredning i barnrum, nyttiga lekar och barnmode. Tidningens chefredaktör är noga med att påpeka att hon är fri redaktör. Jag är inte imponerad. Som av en slump har nästan allt med marknadsföring att göra. Blossom-intervjun avslutas med lite reklam för hennes bok. En artikel om hur läsning utvecklar lek följs av en helsidesannons från McDonalds - köp Happy Meal och få en lekutvecklande läsebok. Även artikeln om antimobbningsprojektet Friends känns sinnesjukt ofritt. Friends huvudsponsor är nämligen –McDonalds.

Nästan hela tidningen handlar om ungars hälsa, samtidigt som vi alla vet att snabbmatskulturen är en delorsak till fetmaepidemin hos barn. Snabbmatsjätten anordnar barnolympiader och fyller en stinkande tidning med käcka motionstips och sunda levnadsvanor. Men ingen ska inbilla mig att de bryr sig om barnens bästa. De vill kränga på min dotter fettdrypande hamburgare. Jag är redo att, liksom Morgan Spurlock, McSpy.

Våra Barns chefredaktör Marianne von Baumgarten-Lindberg har en imponerande meritförteckning. Hon har startat Barnens bokhandel, Barnens Bokklubb, Opsis Kalopsis, byggt upp Junibacken och varit chefredaktör på Vi Föräldrar. Hon borde ha stannat på något av de tidigare jobben, som alla på något sätt utgått från barns bästa. Hur mycket kostade du att köpa, Marianne?