Skolskjutsen farlig för barn

I fem av sex kommuner släpps barnen av på fel sida vägen

RELATIONER

Elever som använder skolskjuts utsätts ofta för stora risker i trafiken.

I nära fem av sex undersökta kommuner släpps barnen av bussen på fel sida av vägen och måste korsa en väg för att ta sig hem.

Det visar en landsomfattande undersökning som trafiksäkerhetsorganisationen NTF genomfört.

Tre barn dödades och fem skadades svårt i sex olyckor i samband med att de åkt skolskjuts under oktober–december i fjol. Alla barnen blev påkörda när de tvingades korsa en landsväg från busshållplatsen till hemmet.

Att ta sig över vägen en mörk vinterkväll är oerhört riskfyllt – ändå sker det rutinmässigt i samband med skolskjutsar.

Tolv av NTF:s länsförbund har i vinter gjort en undersökning bland 62 av landets kommuner. I 50 av dem släpps barnen av på fel sida av vägen i förhållande till hemmet, även om det är en 90-väg.

– Egentligen är det märkligt att det inte inträffar ännu fler olyckor, säger NTF:s vd, Monica Öhman.

Kommunens ansvar

Undersökningen visar att de skjutsar som är till enbart för skolbarn är säkrare än när skolbarnen får åka med buss i linjetrafik. För att spara pengar förs en allt större andel av skolskjutsarna över till vanlig busstrafik.

– Oavsett om kommunen väljer att upphandla sin skolskjuts eller lägger ut den på ordinarie linjetrafik så måste kommunen ansvara för att barnen tar sig till och från skolan på ett säkert sätt, säger Ralph Bjarnesund vid NTF Väst.

De barn som transporteras till och från skolan med ordinarie linjetrafik omfattas i dag inte av skolskjutsförordningen. Den gäller enbart vid särskild upphandlad skolskjuts. Förordningen anger att skolväsendet i varje kommun ska verka för att skolskjutshållplatserna utformas så att olyckor i möjligaste mån undviks.

Förslag snart

Om vi inte gör något nu kommer denna typ av olyckor bara öka, varnar Ralph Bjarnesund.

Efter de sex allvarliga skolskjutsolyckorna i höstas krävde infrastrukturminister Ulrica Messing snabba åtgärder för att minska risken för att barn dödas eller skadas svårt på vägen till skolan. På fredag den 8 april presenterar Vägverket sitt förslag till åtgärder.

I ett remissyttrande över det förslag som Vägverket presenterar 8 april har NTF krävt att skolskjutsar inte får passeras när barn tas upp eller släpps av.

Ove Byström/TT