”Boxa barn – det förstår de”

Känd debattör: Svenska föräldrar mesigast i världen

”Räcker det inte att skrika åt dem att sluta, måste man ta till våld”; säger debattören Elise Claeson.
Foto: AFTONBLADET BILD
”Räcker det inte att skrika åt dem att sluta, måste man ta till våld”; säger debattören Elise Claeson.
RELATIONER

Vissa barn bör få en örfil.

Det anser debattören Elise Claeson, 54.

– Vi har världens mesigaste föräldrar och världens räddaste lärare, säger hon och får svenska barnexperter att rasa.

’svenska hurringen lever’? Det hävdar debattören Elise Claeson och menar att örfilen symboliserar respekt och kärlek.
Foto: MALIN ARNESSON
’svenska hurringen lever’? Det hävdar debattören Elise Claeson och menar att örfilen symboliserar respekt och kärlek.

I en kolumn i gårdagens Svenska Dagbladet går Elise Claeson till attack mot ”söndagsskole-Sverige där allt våld är ont” och menar att ”bristen på gott våld blir en grogrund för det onda våldet”.

”Tigger efter gränser”

Hur kan våld mot barn vara en god handling?

– Om uppsåtet är gott och man vill visa den vuxnes auktoritet. Vad som gäller. Barn testar. De tigger efter gränser. Ger vi då efter, gör de vad de vill.

– Räcker det inte att skrika åt dem att sluta, måste man ta till våld. Boxas tillbaka. Det förstår barn, säger hon.

Men aga är förbjudet enligt lag ?

– Ja, det kan verkligen ifrågasättas. Vi har skapat ett regelsystem som gör vuxna osäkra i kontakten med barn. Det handlar ju inte om att slå dem sönder och samman, säger Elise Claeson.

”Skrämmande”

Skolläkaren Lars H Gustafsson blir upprörd över argumenten.

– Skrämmande. Det visar på förlegad människosyn. Man är väldigt långt ifrån verkligheten om man tror barnen blir lugna och mer harmoniska när man slår dem.

– Det är ju inte så att de som slåss i skolan fått för lite stryk. Det vanliga är motsatsen.

Han förstår dock föräldrar som får vredesutbrott.

– Vi gör alla bort oss. Impulshandlingar förekommer, men vi ska inte tro att det leder till något gott.

”Skulle slå tillbaka”

Tvärtom. Våld leder till mer våld, enligt Lars H Gustafsson.

– Fick lärarna slå eleverna skulle många säkert slå tillbaka. Och då trappas våldet upp, säger han men påpekar att lärarna ändå ska ingripa både vid slagsmål och vid vandalisering.

– Man ska lyfta isär dem som bråkar. Och man har all rätt i världen att säga ifrån när någon beter sig illa. Men det är milsvidd skillnad på att sätta gränser och att slå någon.

Caroline Hougner