Det här kan du göra som förälder

8 tips från experten

RELATIONER

1. Kolla upp tränarna

Välj inte föreningar där föräldrar är tränare åt sina egna barn. Det är inte enkelt att vara opartisk tränare i det läget.

Leta i stället efter en förening där tränarna är välutbildade och vet vad det innebär att träna barn.

2. Stötta, men pusha inte

Föräldrarnas engagemang kan vara fantastiskt för barnet - om det inte går till överdrift. Barn blir oerhört stressade av föräldrar som pushar för mycket.

3. Tänk prestation, inte resultat

Det finns tränare (och föräldrar också för den delen) som hela tiden refererar till resultaten. Passa er noga för det. Se i stället till barnets prestation.

4. Ingen träning, ingen match

I många föreningar får man inte vara med på matchen om man varit sjuk i veckan och missat en träning. Låt inte ditt barn vara med i en sådan klubb. Byt förening, eller engagera dig och förändra policyn.

5. Ha rätt perspektiv

Bland exempelvis alla 96:or som idrottar i Sverige är det mindre än en promille som blir elitidrottare. Ändå är fokus ofta att få fram en aspirant till den minoriteten. Tänk tvärtom. Fokusera på den breda massan, välj en förening som har ett bredare perspektiv.

6. Glöm inte spontanidrotten

Att träna varje dag är inte farligt, inte så länge det är roligt och allt sker på barnens egna villkor. Men låt några av passen vara spontana.

7. Bojkotta sena tider

Det tar en och en halv timme att varva ner efter en träning. Att låta en tioåring träna till tio på kvällarna är alltså helt idiotiskt. Kräv att klubben låter de yngsta träna tidigt.

8. Träna blandat

För att bli så framgångsrik som möjligt måste den lilla barnkroppen få prova olika rörelser. Det räcker inte att en elvaåring tränar på en tennisserv. Han eller hon måste dessutom testa annat, annars har kroppen ingen annan erfarenhet att scanna av rörelsen i själva tennisserven emot. Att specialisera sig för tidigt har ofta bara motsatt effekt.

Källa: Torsten Buhre, fil dr i arbetsfysiologi vid idrottsvetenskapliga institutionen på Malmö högskola.

Tränar ditt barn för mycket?

Varningssignaler som du bör ha koll på:

1 av 500 bär på anlaget