”Mama ger falsk bild av mammalivet”

RELATIONER

Plötsligt har det blivit status att vara mamma. Men bara i media.

Tidningen Mama pryds enbart av framgångsrika kändismödrar.

– Det är ett liv som vanliga mammor inte kan identifiera sig med, säger Ylva Elvin-Nowak, doktor i psykologi.

Mama är den enda tidning som riktar sig bara till mammor. Det är ett slags glamourliv för mammor som tidningen skildrar.

Varför har ni bara kändismammor på omslagen?

– Läsarna är nyfikna på deras liv. Folk tycker det är kul att spegla sina egna liv i kändisars liv. Man kan se att de lever lite som man själv gör. Ofta får inte heller de kända mammorna i hop livspusslet, säger Carina Nunstedt, chefredaktör på Mama.

Liten grupp

Men glamourmammorna är långt i från representativa för svenska mammor när det gäller yrke, inkomst och levnadsvillkor.

– Det är en väldigt begränsad grupp som lever så – en liten klick av storstadskvinnor som syns i media. De har helt andra förutsättningar för sitt jobb och sina arbetstider än de flesta andra kvinnor, som inte kan bestämma ett skit över sina arbetstider, säger Ylva Elvin-Nowak.

”Inget att identifiera sig med”

– Det är ett liv som inte går att identifiera sig med. Inget vanligt mammaliv. Jag har svårt att tänka mig att LO-kvinnorna köper Mama, säger hon.

Enligt Carina Nunstedt är Mamas snittläsare 30+, har ett barn och är gravid igen.

– Vi har hälften av prenumeranterna i storstäderna och hälften på mindre orter, säger hon.

Mama är i dag en av de tidningar som ökar mest i svensk press.

Läs mer

Mary Mårtensson