"Hjälp! Min 7-åring vill banta!"

Hälsopedagogen Zarah Öberg ger sina bästa tips om hur du ska prata med ditt barn

1 av 2
Kroppsfixeringen kryper allt längre ner i åldrarna.
RELATIONER

Kroppsfixeringen har tagit klivet in i barnkammaren.

7-åringar jämför varandras midjemått och matvägrar vid köksbordet.

Har ditt barn också förvandlats till en kalorijägare?

Hälsopedagogen Zarah Öberg hjälper dig att prata med ditt barn.

Hemma hos en alldeles vanlig barnfamilj någonstans i Sverige: 7-åringen står framför spegeln och klämmer och nyper i skinnet runt midja, rumpa och armar. I takt med att kroppen vrids än till höger än till vänster hörs allt tyngre suckar. Det är snart middagsdags och du har redan börjat förbereda dig inför den maktkamp som med säkerhet kommer att äga rum över köksbordet även denna kväll.

Prata ofta

–?Kroppsfixeringen kryper allt lägre ner i åldrarna och i dag det är inte ovanligt med barn som petar i maten eller till och med matvägrar. Jag får mängder av brev från oroliga föräldrar som undrar hur de ska agera. Mitt främsta tips är att prata, prata, prata. Inte i första hand om mat i sig, utan om varför vi behöver tanka energi, säger hälsopedagogen Zarah Öberg som bland annat driver sajten kostkoll.se och gymnastik- och kostcentret Pigga barn som finns i både Stockholm, Göteborg och Västerås.

Agera god förebild

Hon menar att barn har bättre koll än vi vuxna tror och att det går att resonera med dem på ett moget sätt. Vi måste också se över våra egna matvanor för att kunna agera goda förebilder och våga trycka på skolpersonalen och de som håller i fotbollsträningen.

Men viktigast av allt är ändå att ge våra barn en god självkänsla – tidigt, tror Zarah Öberg.

– Då har vi satt en verkligt bra grund. De blir bättre rustade att stå emot alla krav från omgivningen, vare sig det handlar om mat, stress eller något annat.

FAKTA

Så lär du ditt barn att äta rätt – Zarah Öbergs 7 bästa tips

1. Prata om vikten att äta grönsaker och frukt.

2. Säg aldrig: Det här får du inte äta. Fokusera på: Detta är bra att äta.

3. Låt barnen önska mat och se till att göra maten god och nyttig.

4. Lär barnen att äta enligt tallriksmodellen. En knytnäve kolhydrater, en eller två knytnävar grönsaker och en öppen handflata med protein.

5. Använd fullkornspasta och ris. Dock inte till barn under två år eftersom deras tarmar inte kan smälta fullkorn.

6. Var noga med att inte låta barnen äta snacks mer än en gång i veckan.

7. Var noga med motion, promenera gärna tillsammans med barnen.

Mer info och kostrådgivning: www.piggabarn.se och www.kostkoll.se. Här kan du få kostnadsfri rådgivning för dina barn. Zarah ger svar inom 48 timmar.