5 svåra situationer – så löser du dem!

1. Ditt barn äter inte ordentligt

RELATIONER

Diskutera med ditt barn varför det är viktigt med mat. Att den ger oss energi för att vi ska orka med allt vi vill och behöver göra, i deras fall gå i skolan, leka, träna och så vidare. Undvik långa krångliga haranger, men var ändå så saklig som möjligt. Bjud in ditt barn i samtalet och visa att du tar det han/hon säger på allvar.

Vid köksbordet: Säg inte ”Du kan väl prova” (och tjata inte!). Ställ bara fram. Säg gärna ”Oh, vad gott det här är och vad fräscht det ser ut”. Fråga ditt barn vad han/hon gillar och låt honom/henne ha en egen matdag. Om barnet är underviktigt, tillsätt gärna – i smyg – en matsked rapsolja i maten.

2. Lisa tycker inte om sin kropp

Tala om för ditt barn – ofta – att han/hon är jättefin. Säg att det viktigaste är att må bra i just kroppen, snarare än att vara smal. Även här är det viktigt att vara en god förebild. Dra gärna anekdoter ur din egen barndom, vad du var mindre nöjd med hos dig själv som liten, och hur du kommit att acceptera och till och med tycka om dina ”skavanker” i dag.

Lyssna uppmärksamt på det ditt barn säger och förringa aldrig ”problemet”. Se honom/henne och visa det! Precisera gärna saker som är bra: ”Oh, tänk om jag hade så vackert hår som du”.

3. Per kan inte stå emot trycket i skolan

Du som förälder måste vara hård gentemot lärare och andra vuxna i barnens omgivning. Om ditt barn kommer hem och berättar att dansinstruktören sagt att man ska undvika mjölk för att det ger kraftiga ben (detta har hänt!) måste du agera. Gå ihop med andra föräldrar om du tycker att det är jobbigt att ta tag i det på egen hand. Du är sannolikt inte ensam om din oro.

När du pratar med ditt barn, tänk på att ett positivt språk är mer konstruktivt än ett negativt språk. Säg inte: ”Kan du inte bara strunta i hur alla andra ser ut?”. Säg: ”Kom så hjälps vi åt att försöka hitta ett sätt som får dig att trivas bättre med dig själv?”

4. Sara jämför sig med sina klasskompisar

Förklara att alla människor är olika byggda och att det är viktigt att tycka om sig själv för den man är. Dra gärna paralleller till exempelvis korta/långa och ljusa/mörka människor. Det är ju våra olikheter som gör oss unika!

Be barnet tänka på personer runt omkring dem som de tycker om. Hur ser de ut? Inte helt perfekta eller hur? Det gör det tydligt för dem att man blir omtyckt för den man är, inte för hur man ser ut.

5. Och om jag själv går på diet?

Prata aldrig om din ”bantning” inför barnet och ät helst samma mat som de. Om du till exempel går på en GI-diet kan du ta lite mindre av kolhydraterna och lägga upp mer av köttet och grönsakerna i stället. Eller så byter du ut riset och pastan mot en fullkornsvariant eller quinoa som alla kan äta.

Om du absolut måste äta en helt annan kost, ät då inte tillsammans med barnen. Tänk på att barn ser och hör allt. Här gäller det att föregå med gott exempel.

FAKTA

Tänk på detta!

Prata aldrig om mat i negativa termer med ditt barn, det leder lätt in på vikt.

Det ska vara roligt att äta. Gör maten så färgglad och vacker som möjligt.

Handla gärna tillsammans med barnen och låt dem hjälpa till i köket.

Undvik lightprodukter hemma. De innehåller tillsatser och det är lätt att överkonsumera dem.

Om du känner att du försökt allt med ditt barn men att inget hjälper, kontakta din husläkare.