"Fokusera på att röra er tillsammans"

Hälsopedagogen ZARAH ÖBERG chattade med läsarna

RELATIONER

Zarah Öberg säger: Hej kära vänner! Nu är jag här och svarar på era frågor!!!
Tia säger: Hej Zarah, min 6-årige som kommenterar ofta andra barns vikt. Han har också frågat ett par gånger om han är tjock. Det är han INTE och jag säger nej. Men hur ska jag hantera det här viktpratet? Vad ska jag säga?
Zarah Öberg säger: Det är viktigt att du pratar med honom om hur en sund kropp ser ut. Visa gärna bilder på människor som är normalviktiga, så han förstår att hans kropp är som den ska. Lägg fokus på att må bra i diskussionen och inte på vikt. Och berätta för honom att hans kommentarer kan göra andra människor ledsna, såklart.
mammamia säger: Hej Zarah! Hur ska jag få min godisfixerade 9-åring att äta mindre godis om jag inte ska nämna risken att bli tjock?
Zarah Öberg säger: Sätt en regel i ert hem som gäller ALLA familjemedlemmar. Motsvarande 1 knytnäve i mängd är "lagom" och brukar vara cirka 100 gram. Bestäm tillsammans att lördagar är er godisdag och när godiset är slut, så är det slut. Det är viktigt med tydliga regler! Detta behöver inte innefatta vikt eller kalorier utan snarare att ni bestämmer det för att alla ska må bra i familjen och veta vad som gäller.
GI-frälst säger: Hej. För mig är det jätteviktigt att fortsätta min GI-diet, och jag brukar koka extra potatis och sånt till barnen, medan jag själv hoppar över den. hur ska jag göra nu, ska dom inte få potatis heller?
Zarah Öberg säger: Dina barn behöver ordentligt med energi och potatis, pasta eller ris med ilte längre koktid eller fibrer är kanon för dem. (Kolhydrater är hjärnans bränsle) Ge dem motsvarande en knytnäve med dessa livsmedel och byt din del mot grönsaker. Gör ingen grej av det för att minska fokus på att du inte äter av det. Testa gärna quinoa eller bovete som är kanon för er alla.
Sonja säger: Min 7-åring ÄR överviktig. Hur får vi bukt med problemet - UTAN att skapa nojjor?
Zarah Öberg säger: Fokusera på att röra er tillsammans. Öka aktiviteterna i veckan och ta promenader tillsammans för att öka vardagsmotionen. Även en studsmatta framför tv:n kan vara skoj. Minska tallrikarna för att även minska portionerna samt inför regler på godis och snacks. Prata inte kalorier utan HUR roligt det äratt göra saker tillsammans och laga färgglad mat. Öva gärna på tallriksmodellen!!!!!!
nina säger: Hej Zarah! Hur ska jag få min 11-åring att röra på sig? Han är BARA intresserad av dataspel, inget annat duger, och hans kompisar är likadana.
Zarah Öberg säger: Mitt bästa tips är att ni sätter er ner tillsammans och gör en lista på aktiviter som han vill prova. Pricka sedan av dem varefter ni genomför de som känns okej. Låt honom stämma av med er om hur varje aktivitet har känts och var mycket PÅ om han gillar något lite extra. Kanske har han inte hittat sin "grej". Inför även en skärmtid... 2 timmar till helgen och 1 timme dator på vardagarna!!!
ada säger: Hej! Min 13 åriga dotter är överviktig. Jag har gjort allt, förändrade maten, köper nyttig mat promenerar med henne minst 3 gånger i veckan. Men hon smygäter det vet jag. Det händer när jag inte hemma. Jag behöver råd, jag har pratat med henne men hon blir arg och ledsen. Hon måste gå ner 10 - 12 kg. Tack din svar.
Zarah Öberg säger: Detta är svårt eftersom din dotter äter utan din vetskap. Bästa tipset är att inte ha snacks eller godis hemma alls. Berätta om vikten av att äta ordentligt för att orka och var noga med regelbundna måltider, så hon inte blir sugen.
Zarah Öberg säger: Om ett barn har matproblem så bör ni kontakta proffessionell personal som kan hjälpa er tillrätta med beteendet, så det inte blir värre med åldern!
Anna-Karin säger: Hej! Min dotter, 10 år, dansar flera gånger i veckan. Jag får en känsla av att det är mycket snack om vikt, framför allt bland barnen. Vad gör man åt det?
Zarah Öberg säger: Ja, de pratar ofta vikt inom framförallt dans. Kanske kan det vara bra att någon kunnig mamma eller utomstående föreläser om vikten av ATT äta för att ha skoj på träningen, för att må bra men också o man vill bli duktig.
frida säger: jag har en pojke på 11 år, och jag tycker inte att han äter tillräckligt mycket, vad ska jag göra?
Zarah Öberg säger: Barn som finns med i matlagningen äter ofta mer än de som inte är delaktiga. Låt honom hjälpa till med både planering, inhandling och enklare saker i köket. Använd mat med mycket färg och öva på tallriksmodellen tillsammans. Minska drycken till maten och ersätt annat med vanligt vatten. Ät tillsammans, var en förebild och prova allt som finns på bordet och prata tillsammans i lugn och ro. Gör middagen trevlig.
Jens säger: jag har en son på 11 som är trådsmal och behöver bli mer intresserad av att äta och en 8 årig tjej som är för intresserad av att äta...hur lösa ekvationen?
Zarah Öberg säger: Här är övning det bästa... låt dem vara delaktiga i matlagningen och lär dem vad som är lagom. Jobba tillsammans för att sätta ihop roliga, färgglada tallrikar och ät i lugn och ro. När maten på tallriken är slut, så kan alla lugna sig lite för att se om de är mätta. Glöm inte att barn ofta växer in i sin vikt när de skjuter på längden, vilket gör att din son kanske behöver träna kroppen för att få mer muskler tills puberteten hjälper vikten på traven.
bosse säger: Hej. Jag funderar på det här med fredagsmys. Tycker du det är bra egentligen att myset så mycket handlar om att äta? Hur ska man göra?
Zarah Öberg säger: Fredagsmys kan ju vara att måla tillsammans, göra en rolig aktivitet, läsa lite extra eller kanske bara att barnen får välja sin lektimme. Jag skulle helst vilja att både fredagsmys och festfirande fokuserade på tillsammanstid.
Oscar säger: Varför tar läkarna inte överviktiga barn på allvar? Jag har varit överviktig hela mitt liv, det min mamma fick som respons från läkarna var "Valpafett, Han kommer pringa bort det, Han växer ifrån det" Varför tar dom inte barnen på allvar? dom har ju hela livet fram för sig.
Zarah Öberg säger: Ja, visst är det hemskt? Visserligen, så är det också en resursfråga men övervikt är lika jobbigt att leva med som andra sjukdomar. Motivation och inspiration är plåstret för de som behöver hjälp tror jag... istället för färdiga lösningar med operationer som erbjuds när det har "gått för långt".
kalix säger: Hur får man ungar som vägrar äta grönsaker (och är dåliga på frukt oxå) att ändra sig?
Zarah Öberg säger: Gör en frukt- och grönsaksinspiration hemma. Testa nya saker tillsammans! Barn gillar färgglada grönsaker eftersom de är sötare. Börja med dem! Dela upp grönsakerna i olika skålar!
Rosa säger: Hej, Sara. Jag har en tjej på 8 år som är väldigt aktiv. Hon tävlingsgympar, spelar fotboll, simmar... grejen är att hon alltid varit väldigt liten i maten. hon äter inte vissa saker, typ köttbullar, korv m.m Nu har hon börjat prata om att hon ser "tjock" ut i vissa kläder, trots att hon vet att hon är trådsmal. hon är dock stor för sin ålder på längden, har mycket muskler och ser frövre ut än sina jämnåriga. Hon vill också inte känna sig för mätt. Då tycker hon att hon mår dåligt....Godis på helgen äter hon,fikabröd gillar hon också. Det är maten som är stötestenen.
Zarah Öberg säger: Det är viktigt att du förklarar att alla människor ser olika ut och att muskler är bra för kroppen. Återigen, öva på tallriskmodellen och vad som är lagom. Prata gärna om vikten av att äta ordentligt när hon tränar och försök ge henne mat som hon gillar och äter av. Bra om hon är med i köket också!
Moderator säger: Då tar vi den sista frågan till Zarah Öberg. Tack Zarah och alla som chattat!
tanja säger: mammor bantar ofta själva och oroar sig för sin vikt, hur ska man kunna undvika att barnen tar efter eller påverkas?
Zarah Öberg säger: Vi vuxna är förbilder och OM vi behöver minska vår vikt, så ska det ske utan att barnen märker det. Ät som vanligt med mindre, köp bättre råvaror o.s.v.
Zarah Öberg säger: Tack kära ni för idag!!!