Barnen – våra nya modeikoner?

Gulligt och lekfullt? Eller påtvingat av vuxenvärlden?

1 av 2 | Foto: SCANPIX
modevärldens nya stjärna Tavi Gevinson beskriver sig själv som en ”pytteliten 13-årig tönt som sitter inomhus hela dagen och provar konstiga kavajer och vackra hattar”. Men i modevärlden är hon en riktig stjärna. Här på en visning i New York.
RELATIONER

13-åriga Tavi pryder popkulturmagasinet Pops omslag, bloggar för miljoner läsare och har modevärldens blickar på sig.

Tom Cruises 3-åriga dotter Suri byter kläder som en klippdocka och får sina outfits dokumenterade dag för dag.

Barnen är de nya modeikonerna. Aftonbladet undersöker varför.

Tavi Gevinson är 13 år och skriver en blogg som följs av fyra miljoner läsare över hela världen. Medan hennes klasskamrater täljde smörknivar i slöjden och kämpade med multiplikationstabellen, frotterade sig Tavi med modeeliten på modeveckan i New York.

13-åringen har hunnit agera musa åt superheta klädmärket Rodarte. Hon har figurerat på omslaget av magasinen Love och Pop och sitter på första raden på visningarna hos de mest prestigefyllda designerna. På bloggen kommenterar Tavi de senaste modekollektionerna, gör små rapptexter om olika designers och visar upp sina uppfinningsrika outfits, ofta komponerade av loppisfynd.

I USA kallas fenomenet att små barn uppträder som vuxna för Kagoy (”kids are getting older younger”). Det som roade åttaåringar förr kan möjligtvis förströ en femåring nuförtiden.

3-åring i högklackat

På bloggen ”Suri Cruise Fashion Blog” kan man se bilder av vad Hollywood-paret Katie Holmes och Tom Cruises 3-åriga dotter Suri har på sig, dag för dag. Till varje outfit finns information om var man kan köpa plaggen. Ända sedan Suri visades upp i tidningen Vanity Fair när hon var fyra månader gammal, har hon varit ett hett byte för fotografer. Intresset har ökat i takt med att hon vuxit upp till en liten skyltdocka. På de senaste bilderna bär hon högklackade dansskor. På ”Suri Cruise Fashion Blog” spår man att liknande skor kommer ses på små flickor runtom i världen.

En annan ung modeikon kunde man se i tidningen GQ:s senaste nummer. 8-åriga Arlo Weiner visade up sin dandy-inspirerade garderob. Arlo är son till Matthew Weiner, skapare av stilbildande tv-serien ”Mad men”, och det är tydligt att han ärvt sin pappas intresse för mode.

– Jag bär alltid slips eller fluga till skolan, berättar 8-åringen för GQ, samtidigt som han vant poserar i svart sammetskostym, knästrumpor, röd kravatt och hög hatt.

Det är eoner från mjukiskläder med bilder av smurfarna eller Musse Pigg, som man kan vänta sig hos en åttaåring.

Större fokus på mode i dag

Hur kommer det sig att vi vänder oss till de minsta i samhället för att få koll på mode?

Agnes Braunerhielm är moderedaktör på nättidningen Rodeo och tycker att det går att dela in barnen i två grupper:

– Dels har vi de små barnen, som Suri och andra kändisbarn, som är jättestajlade. Det känns väldigt nervöst från föräldrarnas sida. När det gäller de lite äldre barnen, Tavi och Arlo, som klär sig själva, så tror jag att man som vuxen blir entusiastisk över deras lekfullhet kring mode.

– Mode kan kännas jobbigt, svårt och är så statuskopplat. Tavi avdramatiserar det hela. Hon verkar ha väldigt kul och det blir inte lika mycket regler och no-no:s. Jag tror att det är därför hon blivit så omfamnad av modevärlden. Hon påminner de vuxna om varför de blev intresserade av mode från början.

Agnes Braunerhielm tror också att intresset för de välklädda barnen beror på att fokuset på mode har ökat i samhället.

– När jag växte upp var det musik som var det stora och man hade kanske en Backstreet boys-tröja. Dagens unga tittar snarare på vad artisterna har på sig och efterliknar det. Dagens tv-serier behöver ha en distinkt stil för att slå, som ”Mad men” och ”Gossip Girl”.

– Det förväntas också av nya kändisar att de ska skaffa sig en egen stylist och ha en tydlig stil. När Britney Spears blev känd var det inget snack om att hon borde ha en stylist. Då gick hon runt i gatumode.

Hoppas på fler Tavi-kopior

Men det finns en fin linje mellan gulligt lillgammalt och otillåtet. När sångerskan Miley Cyrus 9-åriga lillasyster Noah gick på halloweenfest i en kort, tajt klänning och högklackade boots, väckte det starka reaktioner på nätet. Sexanspelningarna blev för mycket. Samma reaktioner kan man hitta när 3-åriga Suri kläs i högklackade skor.

Agnes Braunerhielm tror att modeintresset kommer att finnas kvar i framtiden, men hon tror inte att var och varannan tioåring kommer börja modeblogga. Däremot håller hon tummarna för nya Tavi-kopior.

– Jag hoppas att det blir fler yngre som står för något annat än den homogena stilen. Det finns absolut utrymme för unga som kan visa oräddhet och en kärlek till att klä ut sig och ha kul.

FAKTA

Trendanalytikern: ”Nya kläder blir ett sätt att engagera sig i barnet”

Karin Sköldberg på Trendgruppen tycker att trenden är tydlig, men gillar den inte.

– Personligen är jag emot det. Barn måste få vara barn. Dagens barn utsätts för så mycket stress när de ska leva upp till den roll som de vuxna bestämmer.

Hon tror att många barn används som statusmarkörer. Man köper dyra kläder för att visa att man har råd och koll på det senaste.

– Det är som när man klär sin hund i strasshalsband. Det blir ett sätt att engagera sig i barnet. Konsumtion är en lätt utväg i vårt stressiga samhälle.

Ungdomsfixering

Karin Sköldberg menar att modebloggar har gjort det mycket lättare för människor att ha koll på de senaste trenderna. Förr såg man bara det som fanns i butiken, men nu har man tillgång till de nya trenderna innan de ens når butikerna.

Att fyra miljoner följer en 13-årings blogg tycker Karin inte är ett dugg konstigt. Kanske är det ungdomsfixeringen, som länge har idealiserat unga vuxna, som nu sänkt åldersgränsen ytterligare.

– Barn förknippas ju med det äkta och oförstörda och vem vill inte associeras med det?

Tecken i tiden...

13-åriga Tavis blogg följs av 4 miljoner

Hon har varit omslagstjej för tidningen Pop, hon går på de mest prestigefyllda visningarna och är känd för sina egna fantasifulla outfits.

8-årige Arlo Weiner poserar vant i senaste GQ

I ett modereportage visar Arlo upp sin dandy-garderob.

Bloggen följer var 3-åriga Suri har på sig

På ”Suri Cruise Fashion Blog” visas Suris outfits och var man köper dem.

Barnen kallas "Kagoy"

Fenomenet att små barn växer upp som vuxna kallas i USA för Kagoy (= Kids are getting older younger). Det som roade en 8-åring förr kan omöjligt förströ en 5-åring nuförtiden.