Fler överviktiga oroar

RELATIONER

Ett ökande antal överviktiga kvinnor gör vikten till ett hett ämne på MVC.

- Övervikten gör barnafödandet mer riskfyllt, säger barnmorskan Kitten Ahlin.

Nästan hälften av kvinnorna som födde barn i Sverige år 2000 var överviktiga eller feta före graviditeten.

- Övervikten ökar riskerna för komplikationer under graviditet och i samband med förlossningen, säger barnmorskan Kitten Ahlin.

Risken för graviditetsdiabetes, proppbildningar och högt blodtryck har visat sig större hos överviktiga kvinnor. Det är också en ökad risk för barnet som kan bli för stort för att kvinnan ska kunna föda ut det.

"Viktigt ge råd"

- Det är viktigt att ge den gravida kvinnan råd om hur hon kan påverka sin vikt både under graviditeten och när hon har fött, anser barnmorskan Kitten Ahlin.

Hon tror inte att viktfokusen får kvinnor att äta för lite.

- Det är mycket sällan att en gravid kvinna inte äter som hon ska. Då är det ofta kvinnor som sedan tidigare har en anorexi.

Utgångsvikten

Det är utgångsvikten som är det intressanta när man mäter den blivande mammans vikt.

- Det är alltså den vikt man har när man blir gravid. Om man går upp för mycket från den vikten ökar hälsorisken för kvinnan själv, säger Anne-Marie Lundgren, verksamhetschef på Barnmorskor BVC Stockholm Nacka.

Det är inte bara fettet som är en hälsofara, utan det finns också en risk i att samla på sig vätskaunder graviditeten.

Enligt Lena Björck, nutritionist på Livsmedelsverket, handlar det inte om att dra in på fett utan att äta bra sorters fett. Som gravid behöver man äta lite mer näringsämnen men inte så mycket mer kalorier.

- Det är lätt att falla för godissuget när man är trött och illamående. Men det kan bero på att man är hungrig. Försök häva suget med små men nyttiga mellanmål under dagen, är hennes råd.

FAKTA

REKOMMENDERAD VIKTUPPGÅNG:

Kvinna med BMI 20-25: 12-16 kilo

Kvinna med BMI 26-29: 7-12 kilo

Kvinna med BMI mer än 29: 6-8 kilo

BMI räknas på angiven vikt före graviditeten om sådan inte finns räknas BMI på vikt vid inskrivningen.

(Källa; BVC)

SMART GRAVIDMAT:

1. Skippa kakor, godis och läsk - fyll magen med mer näringsrik mat. Annars går du lätt upp i vikt på näringsfattig kost.

2. Bromsa suget efter snacks med rejälare mat som mackor och frukt till mellanmål.

3. Du behöver äta lite mer när du är gravid. Men inte så mycket. Det kan räcka med en extra frukt om dagen eller en extra macka med nyttigt pålägg.

(Källa; Livsmedelsverket)

Maria Carlqvist