Bloggar, mode och idoler i fokus för 12-åriga tjejer

Ny undersökning: Jämnåriga pojkar fortfarande mer intresserade av leksaker och spel

RELATIONER

Var fjärde 12-årig flicka har en egen blogg.
I samma ålder dominerar intresset för mode och idoler – medan de jämnåriga pojkarna fortfarande är mer intresserade av leksaker och spel.
Det visar en ny undersökning.

Foto: colourbox

Det är gruppen med så kallade tweens som ingår i tv-kanalen Nickelodeons undersökning och sociala medier.
Och föga förvånande är de flesta i åldersgruppen 8 till 12 år flitiga användare av sociala medier och ny teknik.

Egen dator och mobil

Från 10 år och uppåt har fler än 9 av 10 egen mobil.
80 procent av 12-åringarna har egen dator.
Och de som inte har egen dator har i de allra flesta fall tillgång till dator; 3 av 4 av 12-åringar spenderar minst en timme om dagen på internet.
Och på internet är Facebook en populär sajt. 73 procent av 12-åringarna är med där och nästan hälften loggar in minst en gång om dagen.

Var fjärde har egen blogg

Bland äldre tweens är bloggar ett stort intresse. Drygt en fjärdel läser bloggar regelbundet – och nästan lika många har en egen blogg.
I samma ålder tar mode och idoler över som största intresse för de 12-åriga flickorna.
Pojkarna anger fortfarande lek och spel som största intresse.
Undersökningen är gjord bland 500 barn mellan 8 och 12 år i Sverige.