Var 5:e förälder orolig för rusande mobilkostnader

RRRRRRing – så sparar vi

1 av 5
Kicki Oliveskog, 40, och döttrarna Hanna, 13, och Dixa, 17, Hållsta: ”Vi har satt ett tak på Hannas abonnemang så hon kan surfa, sms:a och ringa för 500 kronor i månaden, sedan slår spärren till. Men hon har lärt sig balansera det och det blir oftast inte mer än 200. Dixa skickade så otroligt mycket sms så det fungerade inte med abonnemang. Hon har ett kontantkort nu, och betalar allt själv.”
RELATIONER

Det känns tryggt att ­barnet alltid kan ringa hem.

Men sms, mms, appar och surf gör att var femte förälder oroar sig över ­höga räkningar, visar en färsk undersökning.

– Mobilen är ett bra sätt att lära barn om ekonomi, säger familjeekonomen Bodil Hallin.

De nya smarta telefonerna är inte bara dyra i inköp – med nya funktioner kommer också nya utgifter.

– Kostnaderna för mobil kommunikation har ju ökat. Och mobilerna blir mer avancerade. Barn jämför sig med varandra och där är det svårt att hänga med om man har små ekonomiska marginaler, säger Bodil Hallin på Ikanobanken.

”Barnen kan bidra”

Hon tycker samtidigt att mobilen innebär en chans att lära de unga lite ekonomi.

– Det lär dem att ­saker kostar pengar, att man ­måste prioritera och att man inte kan få allt på en gång. De äldre barnen kan vara med och bidra till ­sina utgifter, kanske från sin ­månadspeng, säger Bodil Hallin.

Diskutera inköpen

Även Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea, tycker att man ska diskutera mobilinköpen med barnen.

– Man får förklara hur ­saker hänger ihop. Om man köper dyra telefoner med dyra abonnemang kanske man inte kan göra en resa på novemberlovet, till exempel, säger hon.

EXPERTERNA TIPSAR

Fundera på vilka behov ­barnet har. De yngre behöver kanske inte smarttelefonernas alla funktioner.

Med kontantkort är det ­enkelt att ha koll på kostnader.

När de blir lite äldre kan det löna sig med abonnemang.

Använd prisjämförelsesajter.

Involvera barnet i inköpet.

På ungkonsument.se finns en checklista för mobilköp.

Fakta

1 av 5 föräldrar (­cirka) med barn under 20 år oroar sig för för höga mobilkostnader.

76 procent tycker att de har tillräcklig koll på barnens mobilanvändning.

53 procent har satt tydliga gränser för barnens ­mobilanvändning.

20 procent av föräldrarna använder ­olika slags spärrfunktioner.

97 procent av barnen mellan 10 och 18 år har egen mobiltelefon.

Källa: Telenor och Statistiska Centralbyrån