”Mood managers” och festvärdinnor är yrkeskåren som ska få dig att trivas

1 av 2
Trendanalytikern Pernilla Jonsson.
MIN EKONOMI

Har du stött på några snyggingar som är översvallande trevliga mot dig på krogen? Det kan vara för att de är på jobbet.

Olika former av värdar och värdinnor intar krogar och fester.

Du hittar dem i storstäderna och på svenska semesterorter som Åre, Visby och Båstad: de nya proffsminglarna.

Det handlar om unga och trendiga killar och tjejer med de rätta kontakterna, som varken serverar, spelar musik, är dörrvakter eller lagar mat på krogen. I stället har de anlitats för att få gästerna att trivas.

Det kan handla om allt från erfarna klubbkids som har koll på gästlistan till inhyrda modeller som ska få gästerna att köpa ett särskilt alkoholmärke.

Servicerenässans

Pernilla Jonsson på trendanalysföretaget Kairos Future menar att fenomenet ingår i en servicerenässans som pågår överallt i samhället.

– Med ökad konkurrens måste klubbarna få människor att trivas, stanna och spendera mer pengar. Att ha folk anställda för att få gästerna att trivas är ju ett sätt.

Den ökande andelen ”mood managers” och klubbvärdinnor är dessutom en del i en större trend: att konsumenterna börjar bli producenter.

– Det är sällan restaurangpersonalen som proffsminglar, utan den som är värd eller värdinna på ett trendigt ställe är snarare någon som brukar vara ute mycket och känner de rätta personerna. Det som tidigare var okommersiella vänskapsrelationer är i dag ett socialt kapital som man kan leva på. Att känna rätt folk ger dig status och blir din jobbmerit.

Mer vikt på personlig service

Och ”mood manager”-jobbet ger dig i sin tur ytterligare status.

Ett känt exempel är Karin Winther, som värvades från Stockholms klubbvärld för att jobba på Spy Bar och sen gick vidare till att bli programledare på Mtv och Svt.

Men hur nytt är det? Är det inte bara nya titlar på gamla jobb?

– Till viss del är det bara nya titlar, men inte enbart. Det nya är hur stor vikt personlig service har fått. Vem vet, snart dyker kanske titeln partycoach upp; någon som lär dig att mingla på rätt sätt på krogen.

FAKTA

Vem är vem i partybranschen?

Klubbvärdinna:

Ett flytande begrepp. Är vanligen någon som:

a) har ansvar för en särskild klubbkväll.

b) dansar, är trevlig mot gästerna och får dem att köpa mer i baren. I vissa fall inhyrda modeller.

Mood manager:

Ansvar för gästlista, vip-gäster och vissa evenemang, ofta på de finare klubbarna.

Trivselmanager:

Innefattar lite vad som helst: konferensvärdinna/eventkoordinator/projektledare för fest. Har lite mer töntstämpel än ovanstående titlar.

Terri Herrera Eriksson