”En gång i veckan är jag i Karibien”

Trött efter ledigheten? Bra - då är du utvilad

SOL I SINNE På ett ljus­terapispa på Södermalm i Stockholm - där man också kan sitta och jobba - njuter Eva-Maria Rämgård, Frida Abd Alwaheb och Erika Wennerström av välbehövligt ljus.
Foto: PONTUS ORRE
SOL I SINNE På ett ljus­terapispa på Södermalm i Stockholm - där man också kan sitta och jobba - njuter Eva-Maria Rämgård, Frida Abd Alwaheb och Erika Wennerström av välbehövligt ljus.
MIN EKONOMI

Seg i kolan efter julens många ­lediga dagar?

Grattis - det betyder att din hjärna har fått återhämta sig.

- Det brukar ta en vecka innan man är tillbaka på normal nivå, ­säger Tomas Dalström, författare och föreläsare.

Kanske har du kommit över den första vardagströttheten. Eller månne hänger din ledighetskoma fortfarande kvar efter de många helgerna. För de flesta är det svårt att känna sig kreativ och på tårna direkt efter flera dagars ledighet och det är helt i sin ordning, menar ­Tomas Dalström, som har skrivit en bok om hur hjärnan fungerar.

Olika fokus

- Det finns olika typer av uppmärksamhet. Jag brukar kalla två av dem för uppmärksamhet à la tjuren Ferdinand och uppmärksamhet à la Carolina Klüft.

- Forskarna kallar Ferdinandvarianten för stimulansdriven uppmärksamhet.

Din uppmärk­samhet dras automatiskt mot något: ­ex­em­pelvis dagdrömmar och tankar - eller något nytt i omgivningen, som ljud, dofter­ och rörelser. Det är så hjärnan vill att det ska vara, säger han.

Carolina Klüft-varianten, å andra sidan, handlar om att vi medvetet försätter oss i ett tillstånd där ­alla sinnen är skärpta.

Skapade en bubbla

- Alla vet vi hur hon gjorde för att fokusera och kontrollera sin uppmärksamhet. Hon skapade sin egen lilla bubbla, slog sig själv lätt i ­ansiktet för att peppa sig själv och stängde ute allt ­annat som störde.

Automatisk handling

Att viljemässigt hålla koncentrationen på något som vi själva har bestämt kallas kontrollerad uppmärksamhet. Det är förstås mycket jobbigare att tvinga sig till fokus än att sitta under en korkek och bara vara, och därför föredrar din hjärna Ferdinandstadiet.

Men det finns hopp. Det mesta vi gör blir förr eller senare en automatisk handling med träning, och därför blir hela arbetsprocessen enklare efter ett tag. Undantaget är aktiviteter som att skriva en mer komplicerad text eller lösa svårare problem. Det förblir en utmaning för hjärnan eftersom det inte kan göras med auto­piloten påslagen.

Viktigt att fika

Den typen av tankeverksamhet kräver mycket energi, så ett tips är att vara generös med pauserna.

- Fikastunderna är viktiga för att fylla på förråden, säger ­Tomas Dalström.

Annars är hans råd för att komma i gång att helt enkelt låta hjärnan vara ­lite seg i en vecka.

- Man brukar säga att det tar cirka sju dagar för våra huvuden att varva ner på semestern, och då är det rimligt att det tar nästan lika lång tid att komma igång igen, säger Tomas Dalström.

6 tips för att komma igång på jobbet igen

Nina Jansdotter, karriäroach.
Nina Jansdotter, karriäroach.

1 Titta tillbaka - hur har du gjort förr i en liknande situation? Ibland glömmer man bort sina tekniker.

2 Brainstorma i grupp. Det brukar få fart på tänket med hjälp av gruppdynamiken.

3 Vissa personer tar tag i den värsta uppgiften först, andra har nytta av jobba upp sig och göra ­något lite lättare först.

4 Minska kraven på dig själv. Det behöver inte vara så fantastiskt just nu, det får vara good enough. Annars blir det lätt så jobbigt att man nästan går i baklås. Var lite schysst mot dig själv!

5 Dra fördel av att vara lite i ledighetskoma. När man är inne i ekorrhjulet kan det vara svårt att se saker som de är, eftersom du är så stressad. Använd tröttheten till att se arbetet med nya ögon.

6 Titta på dina förebilder i branschen - hur gör de? Vad har de för attityd och inställning? Härma det som passar.

Källa: Karriärcoachen Nina Jansdotter

1 av 4 | Foto: PONTUS ORRE
Eva-Maria Rämgård, Erika Wennerström och Frida Abd Alwaheb.

Vad gör du för att komma igång efter ledigheten?

”Jag tränar och simmar mycket”

Eva-Maria Rämgård, 61, fastighetsskötare, Stockholm:

– Jag tränar mycket och simmar, dansar och gymmar. Det har varit en så konstig vinter, mörk ­utan snö. Det påverkar människan. Därför vill jag ha sol nu. Att ligga här gör att jag blir gladare, jag blir varm ända in i märgen.

”Brukar starta av mig själv”

Erika Wennerström, 36, ­konsult, Saltsjö-boo:

– Jag brukar vara ganska självstartande. En promenad brukar vara bra. Egentligen har nog människor större problem att slappna av än att komma igång. Men jag tror att ljus hjälper till, därför åker jag hit och solar.

”Jag har börjat gå på solterapi”

Frida Abd Alwaheb, 25, butiks­biträde, Stockholm:

– Det första jag gjorde var att få solterapi. En gång i veckan sitter jag här i Karibien. Jag har jobbat varje jul och nyår. Det är väldigt mörkt ute och det är skönt att komma hit och få ­energi.

”Det lossnar av sig självt”

Johan Waldenström, 31, cityvärd, Stockholm:

– Jag tycker det brukar lossna av sig självt efter ett tag. Men jag brukar löpträna för att få mer energi.

”Är tröttare än vanligt”

Beatriz Stråhle, 44, ­frisör, Malmö:

– Jag försöker att bara koncentrera mig. I år är jag tröttare än vanligt.

”Bara att ta sig i kragen”

Kevin Lindén, 20, barrista, Stockholm:

– Äh, det är bara att ta sig i kragen! Man har ett jobb att sköta och ska vara glad för det!