Kassakris!

Så lever vi i svåra tider

Foto: Jupiterimages
BOKRECENSIONER

Att finanskrisen påverkar jobb, bostadsmarknad och aktier är väl de flesta av oss medvetna om.

Men hur påverkar lågkonjunkturen egentligen vår vardag?

Aftonbladet har tittat närmare på hur vi roar oss, shoppar och inreder i skuggan av krisen.

FAKTA

Upp & ner senaste 100 åren

Hög- och lågkonjunkturskurva

1907–1908 Depression i samband med en period av arbetsmarknadskonflikter.

1909–1916 Ekonomisk uppgång. Storföretag och banker växer fram.

1920–1921 En djup men kortare kris.

1924–1929 Högkonjunktur på ”det glada 20-talet”.

1953–1976 Efter kriget: en långvarig högkonjunktur som saknar sin like i kapitalismens historia.

1916–1918 Dåliga skördar orsakade en kris.

1930–1932 ”Den stora depressionen” utlöstes med börs-kraschen 1929.

1939–1941 Både import och export sjönk i början av andra världskriget.

1976–1978 Oljekris i världen. Industrisektorn drabbades hårt.

1985–1990 Högkonjunktur. Utlåningen släpptes fri. Ord som yuppie och finansvalp såg dagens ljus.

1990–1993 Lågkonjuktur. Bland annat på grund av fastighetskris.

1993–2007 En långsam tillväxt övergår i högkonjunktur.

2008– Världsekonomin går in i en global lågkonjunktur. Världens börser är i fritt fall.

Källor: Konjunkturinstitutet, historia.se, Rodney Edvinsson: Den Svenska Konjunkturcykeln 1700-2000.

Familj: Färre barn föds i kristider

"Väntans tider" får vänta.
"Väntans tider" får vänta.

Det finns två motsatspåståenden om barnafödande i lågkonjunktur:

1. Det föds färre barn eftersom folk tvekar att skaffa barn när deras inkomst är osäker.

2. Det föds fler barn eftersom sex är ett uppskattat gratisnöje. Därav rekordgenerationen under den fattiga efterkrigstiden.

Enligt Lotta Persson på SCB stämmer det första.

Experten: – Barnafödandet sjunker när arbetslösheten ökar. Barnafödandet i Sverige varierar kraftigt mellan åren jämfört med andra länder. Troligtvis för att vårt socialförsäkringssystem är kopplat till arbete och inkomst.

Mode: Basplaggen dominerar

Gråa tider – gråa kläder.
Gråa tider – gråa kläder.

Kläd- och skoförsäljningen har minskat med flera procent i jämförelse med förra hösten.

Nu köper folk det mest nödvändiga och gör inga utsvävningar. Därför blir modet försiktigare. I butikerna märks mycket brunt, grått, vitt och svart. Svarta koftor, vita trikåtröjor och jeans går hem.

Däremot ligger de knallgröna pumpsen och vinterjackan i glada färger pyrt till.

Experten: – De stora butikskedjorna tar inte ut svängarna. Man tvekar länge innan man plockar in nya märken. I stället satsar man på säkra kort och är försiktig när det gäller grälla färger och udda modeller. Modet blir helt enkelt tråkigare under lågkonjunktur, säger Lotta Ahlvar på Svenska Moderådet.

Resor & nöjen: Bio lockar

Krisen är inte så tydlig i resebranschen eftersom vinterns resor bokades redan innan börsen började leka fritt fall.

Experten: – Folk fortsätter även att boka sommarresor, säger Marie Malmros på Fritidsresor. Men självklart påverkas också vår industri och vi kommer att skära tio procent i nästa sommars resor.

Ida Hult, VD på Trendethnography:

– Man tänker sig för innan man bokar en dyr utlandsresa. Men tvärtemot vad många tror så köper folk gymkort, går på restaurang, bio och konserter i ganska hög utsträckning under lågkonjunktur.

Mat: Vi tröstäter mer

Dålig mat säljer bättre i dåliga tider.
Dålig mat säljer bättre i dåliga tider.

Matbranschen är rätt stabil även under lågkonjunktur.

Experten: – Vissa livsmedel säljer till och med bättre, säger matskribenten Lisa Förare Winbladh. Tyvärr är det ofta saker som är dåliga för hälsan, som chips och godis. Vi tröstäter helt enkelt mer. En annan negativ effekt tycks vara är att intresset för ekologi och närodlat minskar.

Lisa Förare Winbladh vill slå ett slag för både billig och nyttig mat.

– Du behöver inte jaga korv för 29 kronor kilot när exempelvis sidfläsk är både godare, nyttigare och minst lika billigt. I bästa tar folk chansen att se över vad de äter när plånboken krymper.

Shopping: Lågprisvaror går bra

Sänkt pris lockar i kris.
Sänkt pris lockar i kris.

För första gången på 10 år sjunker detaljhandelsförsäljningen.

Experten: – Hushållen blir självfallet mer prismedvetna, säger Linda Thunström på Handelns Utredningsinstitut. Därför kommer lågprisvaror att gå bra.

Även företag med dyrare kvalitetsprodukter kan klara sig bra eftersom vissa konsumenter prioriterar produkter med lång hållbarhet i stället för slit-och-släng, menar hon.

Den ekonomiska krisen blir tydligare i elektronik-, kläd - och möbelbranschen än i livsmedelsbranschen. Äta bör man ju.

– Konsumenterna prioriterar helt enkelt det nödvändigaste. Visst lyxar vi till det även i lågkonjunktur – fast med billigare saker.

– Godis har till exempel visat sig vara en storsäljare. I stället är det weekendresan, nya TV:n, den dagliga latten eller märkesstövlarna som får stryka på foten.

Inredning: Säg hej till Blocket!

Begagnade möbler går hem.
Begagnade möbler går hem.

Nu blir det en paus för större renoveringsprojekt hemma.

Experten: – I stället satsar man på det lilla, säger Reva Hallbäck, inredare och författare. Man återanvänder gamla saker på nya, personliga sätt. Det beror inte bara på den ekonomiska krisen utan även på miljömedvetenhet.

Däremot tror hon inte att intresset för inredning kommer att mattas av.

– Den kommer bara att ta sig nya uttryck.

Hon får medhåll av Susanne Brolin på homestylingföretaget Inne AB.

– Precis när börsen rasade hade vi en nedgång, men nu är hemstyling efterfrågat igen. När det är svårare tider på bostadsmarknaden är det ännu viktigare att bostaden ser bra ut inför visning.