Ariana Grandes nya album är en Insta story utan filter

avPer Magnusson

Foto: Magnus Sandberg
”Click, click, click and post”, sjunger Ariana Grande i låten ”Imagine” och ringar in sitt utgivningstempo.

ALBUM Där Ariana Grande tidigare i klätt sig olika roller är hon nu bara sig själv till 100 procent.
Fram träder en helt ny artist.


Ariana Grande
Thank U, next
Universal


POP Något hände på Ariana Grandes fjärde album ”Sweetener”. Den Florida-födda 25-åringen gick från världens största artist till personlig popstjärna. Efter irrfärder i edm-pop, saxofonhits och retrosoul hittade hon sitt sanna jag på ett sammanhållet, lekfullt och fjäderlätt album producerat Pharrell Williams.

”Sweetener” var fjolårets bästa popalbum och en vändpunkt i Arianas karriär. En punkt som sammanföll med att hon började skriva sina låttitlar i gemener och placera sitt porträtt upp och ner på albumomslag. En ny, ärlig och okonstlad approach till all things Ari.

Bara ett halvår senare kommer uppföljaren. Som en popmusikens Insta story är ”Thank U, next” en direkt spegelbild av popstjärnans kaosiga liv i realtid. I september dog expojkvännen, rapparen Mac Miller, i en överdos. I oktober annonserade Ari paus från musiken, för att i nästa stund berätta att hon var i studion. Senare samma månad bröt hon förlovningen med komikern Pete Davidson. I november kom singeln ”Thank U, next”, en genial och svårt smittsam hyllning till exen Miller och Davidson, men framför allt, till henne själv. Något så exceptionellt som en ny typ av separationssång.

Dessa händelser har naturligtvis satt sina spår. Men – vilket knappast är självklart för en artist av Grandes kaliber – hon låter denna känslotornado genomsyra musiken.

”I won’t say I’m feeling fine/after what I’ve been through I can’t lie”, sjunger hon i ”Fake smile”, över en sampling av Wendy Renes ”After laughter (comes tears)” från 1964.

Där ”Sweetener” kretsade kring universell sorg – i spåren av den vidriga terroristattacken på Manchester-konserten 2017 – behandlar ”Thank U, next” snarare problem på det personliga planet.

”Still upside-down, but this time she kinda fucks w it lol”, som Grande skrev på Twitter.

Hon muckar gräl med tillfälliga pojkvänner för sakens skull. Får en snubbe att göra slut med sin tjej bara för kicken i Max Martin-producerade ”Break up with your girlfriend, I'm bored”. Och fantiserar – till en ostämd synt och obarmhärtiga stråkar – om sitt ex när hon sover bredvid sin nya kille i ”Ghostin”, albumets skälvande höjdpunkt bredvid titelspåret.

”Thank U, next” kanske saknar den konsekventa briljansen hos ”Sweetener”. Dess charm ligger snarare i att den är gjord mitt i steget, som ett löv fångat i sin vilsna bana mot marken.
BÄSTA SPÅR: ”Ghostin”, ”Thank U, next”.


LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!


LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik

ARTIKELN HANDLAR OM