ÅSIKT

Ska jag skratta eller gråta åt er skolpolitik?

Replik från lärare om Moderaternas förslag för skolan

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Foto: TT
Förslagen är som att sätta plåster på ett benbrott. Det är deppigt att inte Moderaternas utbildningspolitiska talesperson ser detta, skriver Maria Wiman.

REPLIK. Vi stärker Sverige som kunskapsnation skriver Erik Bengtzboe i Aftonbladet fjärde januari och jag vet helt ärligt inte om jag ska skratta eller gråta.

Det är förvisso vackra luftslott som målas upp i artikeln. Mer undervisningstid låter ju toppen och att välbetalda proffslärare ska lösa problemen i utsatta områden vore ju en dröm. Problemet med luftslott är dock att de gör sig bäst i sagor.

Jag som lärare är dessvärre i allra högsta grad verksam i verkligheten och min vardag rimmar väldigt illa med de färgstarka framtidsdrömmar som Bengtzboe fabulerar om.

Enligt Lärarförbundet beräknas Sverige år 2025 sakna mer än 65 000 lärare. Och det är här Bengtzboes optimism blir problematisk. Ekvationen går inte ihop ens med vilja.

Mer undervisningstid i all ära, men vem ska undervisa? Fler kompetenta lärare till utsatta områden är säkert kanonbra, men var hittar vi dem? Bengtzboe angriper liksom problemet från fel håll och det gör mig skogstokig.

Jag är övertygad om att med den kompetens och framför allt den järnvilja och ihärdighet som lärarkåren besitter så kan Sverige bli den kunskapsnation som Bengtzboe drömmer om. Men detta är endast möjligt om vi får förutsättningarna att göra vårt jobb! Jag talar inte om högre lön här för hur hög lön man än har så har dygnet dessvärre bara 24 timmar. Vi vill ha rätt möjligheter att göra vårt arbete.

Lägg pengar på mer ”kring-personal” i skolan, såsom en stark elevhälsa, resurspersoner, assistenter och trygghetsteam. Stärk upp med fler vuxna så att vi lärare kan göra det vi är utbildade för, nämligen undervisa. Det kommer att göra läraryrket attraktivt och bana vägen för fler elever med gymnasiebehörighet.

Högre lön för lärare som jobbar i tyngre områden och fler undervisningstimmar i lågstadiet betyder ingenting när vi om bara sex år kommer att sakna 65 000 pedagoger i våra klassrum. Det är som att sätta plåster på ett benbrott.

I fantasins värld lagar man kanske skador så men den krassa verkligheten är en annan. Det är deppigt att inte Moderaternas utbildningspolitiska talesperson ser detta.


Maria Wiman, lärare


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Artikeln är en replik. Läs hela debatten här:

Så här skriver du en debattartikel 00:34