ÅSIKT

Klass i blixtbelysning

Dokumentärerna ”Raggarjävlar” och ”Parning” skapar ett mönster

avAnna Andersson

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
”Raggarjävlar” av Sebastian Ringler var öppningsfilmen på Tempo dokumentärfilmsfestival 2019.

Under Tempo dokumentärfilmsfestival, som avslutades i söndags, visades åtminstone två filmer som på olika sätt handlar om svenska 90-talister. I Raggarjävlar skildrar Sebastian Ringler, tja, motorburen ungdom i Köping och i Parning ville Lina Maria Mannheimer ta reda på vad nätliv i allmänhet och dejtingsajter i synnerhet gör med relationerna i en generation som vuxit upp med – och kanske på – internet.

De har egentligen inget gemensamt förutom då att de båda handlar om unga människor på väg ut i vuxenlivet. Men har man sett båda två är det svårt att inte liksom lägga dem på varandra och se det mönster som uppstår.

I ”Raggarjävlar” står Sami i centrum. När filmen börjar lever han för festandet med polarna i klubben Mattsvart, super hårt, tar ogenomtänkta banklån på nätet och förskott på lönen. Efter hand fylls bilden av Samis liv i, det finns ett socialt arv, det finns en dom, och Sami inser att han nog inte kan fortsätta som han gjort. Men han har sitt jobb som lastbilschaufför, och en dröm om att lämna Köping. 

I en scen som blev kvar hos mig sitter han bakom ratten på sin lastbil och säger ungefär: ”Hade jag haft andra förutsättningar hade jag ju pluggat, lämnat Köping. Nu får jag fortsätta här”.

”Parning” handlar om Edvin och Naomi som inleder en relation, vars natur varierar över tid. Det är den som ger filmen driv men precis som med Sami så får man gradvis detaljer om deras liv i övrigt. De kommer från Örebro respektive Stockholm, Edvin tycks jobba inom grafisk design – när filmen börjar bor han i Amsterdam och söker sen obesvärat jobb i New York, Singapore och Berlin. 

Naomi kommer under filmens gång på att hon vill bli gynekolog. Det är ett avlägset mål men hon vet precis hur hon ska göra och tycks inte tvivla en sekund på att det ska gå. Scenen när hon inför kameran berättar om sin insikt andas så mycket lycklig tillförsikt att man blir rörd.

För Edvin och Naomi håller världen precis på att öppna sig medan den för Sami redan har stelnat. Det var länge sen jag såg en tydligare illustration över vad klass betyder i Sverige i dag.

Fotnot: ”Parning” går upp på bio den 29 mars.