Rosberg i topp - Hamilton längst bak

SPORTBLADET

Nytt bakslag för Ericsson och Sauber

1 av 2 | Foto: TT
Nico Rosberg

Nico Rosberg jagar Lewis Hamilton.

I Belgien har han goda möjligheter att ta höstens första seger.

När Lewis Hamilton bytte motor två gånger och inte satsade någonting på kvalet tappade Nico Rosberg sin tuffaste konkurrent. VM-tvåan körde in på pole position i Belgiens GP, hans 28:e i karriären.

– Jag har haft en ganska tuff helg, vi hittad einte farten alls på ett varv under det tredje träningspasset och fick göra ett par förändrignar på bilen. När vi gjort det passade plötsligt allt och jag är enormt nöjd, säger Mercedesföraren på presskonferensen.

– Samtidigt kommer det att bli ett enormt utmanande lopp, där det är flera förare som har olika startegier och det komemr att vara ett betydligt större däckslitage än vad vi är vana vid här.

Olika strategier

Bakom honom körde Max Verstappen, Red Bull, in som tvåa medan Ferraris Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel var trea och fyra i kvalet. Rosberg kommer, precis som Räikkönen och Vettel, att starta loppet på de mjuka däcken medan Verstappen är den ende av förarna i de främre startleden som startar på den supermjuka gummiblandningen.

– Det kommer att vara ett långt lopp där det är mycket som händer eftersom Kimi och Seb har mjuka däck och möjligen en liknande strategi medan Max har valt supermjuka. Det här loppet kommer att bli allt annat än enkelt, säger Rosberg.

Belgiens GP har årets längsta varv, det är över sju km och när däcktillverkaren Pirelli plockade fram de olika däckalternativen utgick man från att vädret är som det brukar vara i Belgien i slutet av augusti - runt 20 grader och eventuellt regn.

Men i år är det inte alls som vanligt.

Det är närmare 30 grader och sol. En progos som också gäller för morgondagen och därmed kommer däcken att slitas betydligt mer än vanligt.

– Jag är lite missnäjd med att jag inte tog pole position, säger Kimi Räikkönen.

– Samtidigt måste vi vara nöjda med att starta som trea om vi ser till hur de senaste loppen har varit. Jag hade  gärna varit l längre fram, men den chansen har jag i morgon.

Ericsson långt bak

Sauber kom med flera uppdaterignar till Belgien, däribland en ny motor från Ferrari -  men ingen av förarna gick vidare från Q1. Marcus Ericsson hade ändå räknat med en startplats långt bak  eftersom han har gjort ett motorbyte och därför flyttas tillbaka tio platser i morgondagens race.

Därmed startar svensken i näst sista led.

– Jag tycker att jag hade farten, men tyvärr hade vi problem med motorn. Vi hade problemen redan under den tredje träningen, men vi trodde att vi hade löst det till kvalet. Jag tappade farten på raksträckorna under båda varven, men jag vet inte varför, säger Ericsson till Viasat Motor.

– Det är klart att det är frustrerande när det är så jämnt mellan bilarna. Jag gjorde ett bra varv, men tyvärr hade vi problem och då går det inte.

Hamilton sist

Bakom honom står Mercedes Lewis Hamilton och McLarens Fernando Alonso. Båda har bytt motorer och har därför med sig enorma straff till Belgiens GP.

– Det kommer att bli en väldigt lång och seg dag, kommenterade Hamilton efter kvalet.

– Jag kommer inte köra slalom fram i fältet, risken är stor att däcken är slut efter tre omkörningar. De supermjuka däcken är helt värdelösa. De är slut efter två varv.

Han körde bara runt banan i kvalet för att klara 107%-regeln och få starta i loppet.

– Det är den bästa strategin för racet, på så sätt maxar vi hans möjligheter med tanke på nya däck och sådan, säger Mercedes presstalesman Bradley Lord.

– Vi räknar resultatet i morgon, inte idag.

Se fler höjdpunkter på viasatsport.se och matcherna live på viaplay.se

ARTIKELN HANDLAR OM