Våldsamt dyrt synas på Superbowl

NYHETER

30 sekunders reklamsnutt - för 19 miljoner kronor

Foto: AP
Fotboll på amerikanska Från finalen i går. Pittsburgh Steelers vann över Seattle Seahawks i Superbowlfinalen.

Det gick våldsamt till på Superbowlfinalen i går.

På planen, men också i reklampauserna. Där fanns bland annat en grottman som krossades under en dinosauriefot, en rytande björn och en äkta man som föll genom ett tak.

Många av de amerikaner som i går följde finalen i Superbowl gjorde det inte för fotbollens skull - utan för reklamens.

Annonsörerna får slanta upp rejält för att få göra reklam för sina varor. En snutt på 30 sekunder under finalen i Superbowl kostar 19 miljoner kronor.

90 miljoner tittare

Men kunderna, bland annat Budweiser, Ford, Pepsi, Burger King och Dove, knotar inte. Superbowlfinalen är ett av de program som har flest tittare i USA, och i går satt uppskattningsvis 90 miljoner potentiella kunder bänkade framför tv-apparaterna.

Flera annonsörer valde kraftfulla budskap med våldsamma inslag. Som exempel kan nämnas Bud Lights reklamfilm där en man som jagas av en rytande björn erbjuder djuret en flaska öl som sista utväg. Hoppet om att överleva släcks dock när mannens kamrat snabbt springer fram, greppar flaskan och rusar vidare.

Budfirman FedEx valde att satsa på forntiden. En grottman får sparken för att han inte skickat ett paket med FedEx - trots att firman inte existerar ännu. När grottmannen missnöjt går ut från sin ”chefs” grotta, blir han ihjältrampad av en dinosaurie.

Läskproducenten Pepsi hade engagerat actionskådespelaren Jackie Chan för sin reklamfilm.

Mer lågmält

Vissa annonsörer valde dock en annan, mer lågmäld väg. Exempelvis visade tvåltillverkaren Dove en filmsnutt som handlade om unga flickors osäkerhet och dåliga självförtroende.

Nyfiken?

Tidigare:

Mia Carron