Stockholm

Influencern till sjukhus – svalde vasst föremål i köpt smoothie

Isabella Jedler: ”Det såg ut som glas”

avAlex Hartelius

Influencern Isabella Jedler beställde smoothie – och fick glas i munnen enligt henne själv.

Men det förnekas av kedjan Joe & the juice.

”Förmodligen rör det sig om en liten plastbit”, skriver de i en kommentar.

Influencern Isabella Jedler, 23, besökte Joe & the juice på Fältöversten i Stockholm och beställde samma smoothie som hon brukar.

– Jag satt och försökte jobba med en tjejkompis. Efter halva smoothien känner jag något vasst. Jag spottar ut det och upptäcker en en centimeter lång spetsig grej som ser ut som glas, säger hon till Nöjesbladet.

Till en början trodde hon att det var små hårda isbitar hon svalde. När hon sa till personen bakom disken blev hen enligt henne chockad och sa att det var konstigt med tanke på att de bara ”jobbar med hårdplast”.

– Jag var tvungen att googla på hur farligt det är att stoppa i sig små glasbitar och läste då att kroppen är bra på att kapsla in sånt själv. Så jag fortsatte att gå på alla mina möten. När jag lite senare var på ett bioevent märkte jag att jag började känna mig sjuk.

1 av 2
Isabella Jedler.

Åkte in till akuten

Isabella Jedler säger att hon började kallsvettas och kände sig febrig. Hon beskriver det som att tillståndet successivt blev värre och värre, och att hon fick lämna biografen för att ringa 1177 som ska ha uppmanat henne att åka in till akuten.

– Sjuksköterskan tog blodtryck och gjorde lite olika tester. Min puls var mycket högre än vanligt och de beslöt sig för att jag skulle träffa en kirurg för att se om jag behövde göra nånting eller om kroppen skulle klara av det själv.

Läkaren ska ha tryckt på hennes mage och kollade ifall Isabella kände några stick, vilket hon inte gjorde.

– Så länge jag inte känner någon smärta i magen kan jag avvakta och förhoppningsvis kommer kroppen att ta hand om det själv.

Har du märkt av några symtom i efterhand?

– Nu mår jag bättre. Men i natt vaknade jag alldeles kallsvettig och när vi åkte hem från sjukhuset så var jag helt knallröd i ansiktet. Det såg ut som om jag hade värmeslag, så det var tydligt att kroppen reagerade.

Juicebaren: Förmodligen plast

Isabella Jedler har varit i kontakt med Joe & and the juice Sverigechef Frank Lindgren som beklagar det inträffade.

– Han fattade inte hur det här kunde ske och att de skämdes. Sen frågade han om han kunde hjälpa mig på något sätt.

Nöjesbladet har varit i kontakt med Joe & the juice som säger att de har varit i kontakt med Isabella och ser över ärendet.

”Vi undersöker just nu hur det här kunde ske. Förmodligen rör det sig om en liten plastbit från skeden som vi använder för att mäta och hälla upp proteinpulvret i drycken med”, skriver de i en kommentar.

Kommer ni att kompensera henne på något sätt?

”Ja, naturligtvis, som sagt talar vi med Isabella och gör vårt bästa för att bedöma situationen utifrån hennes behov”.

Isabella själv menar att det är uteslutet att det skulle ha rört sig om en plastbit.

Det kan inte ha varit vassa bitar av hårdplast som du fick i dig?

– Nej, jag och min tjejkompis kollade på biten och det såg verkligen ut som glas. Tog man på biten med fingret så skar man sig. Den var verkligen vass.

ARTIKELN HANDLAR OM