Mejla

Sandra Wejbro

Tjusningen med ”The crown” är excentriker som Lady Anne, 87

Foto: Sophie Mutevelian / Netflix
Olivia Colman som drottning Elizabeth i ”The crown”.

Jag har svårt för rojalism, men älskar ”The crown”. Kluvenheten bottnar i det allra mest brittiska som finns – deras excentriker.

Britternas särskilda relation till sina excentriker har det redan skrivits hyllmeter om (jag kan varmt rekommendera ”In search of the English eccentric” av Henry Hemming). Britterna har till och med en fullblodsexcentriker som premiärminister. Om någon tvivlar på att epitetet skulle passa Boris Johnson är det bara att googla fram tv-klippet där han beskriver sitt stora fritidsintresse; att bygga modellbussar.

 

Enligt Svenska Akademiens ordbok betyder excentrisk någon som på ”ett uppseendeväckande sätt avviker från det vanliga” med synonymer som underlig, egen och ”konstig”.

Den förklaringen stämmer väl in på urmodern av brittisk excentricitet; dess kungahus med sina uråldriga traditioner och ceremonier.

”The crown” (Netflix) visar hur märklig institutionen är, samtidigt som den underdånigt hyllar dess betydelse för samväldets ställning i världen. Skaparen Peter Morgan balanserar mästerligt storpolitik med de intimt privata relationerna, ett fantasibygge konstruerat med hjälp av tv-serievärldens troligtvis största researchavdelning, som enligt Netflix egen ”The crown”-podcast består av fem personer.

 

Särskilt starkt är avsnittet om gruvkatastrofen i Aberfan 1966, den lilla byn i Wales där en skola utplånades och 116 barn och 28 vuxna dog. Finessen ligger i de vardagliga detaljerna, en elevs trotsiga skämt i skolsalen innan aska forsar in och lägger sig som en förtvivlad lavin över hela samhället. I drottning Elizabeths (Olivia Colman) reflektion över att det är ”något fel” på henne, hon är oförmögen att visa känslor och trösta.

1 av 2 | Foto: SVT/BBC
Graham Norton med Lady Anne Glenconner, Olivia Colman, Helena Bonham Carter, Chadwick Boseman, Richard Ayoade och Niall Horan.

Samtidigt vältrar sig systern, prinsessan Margaret (Helena Bonham Carter), i gin och olycklig kärlek. Hennes hårda öde är att tvingas leva i lyx utan att behöva jobba. Tredje säsongens sista avsnitt, ”Cri de Coeur”, handlar om Margarets äktenskapsproblem och hur väninnan Lady Anne Glenconner (Nancy Carroll) muntrar upp henne genom att introducera den unge Roddy Llewellyn (Harry Treadaway), som blev prinsessans älskare i åtta år.

 

Den nu 87-åriga Lady Anne gästade nyligen ”The Graham Norton show” (som sänds i SVT den 16 december) och fick alla att vika sig dubbla av skratt med sina frispråkiga, skabrösa berättelser. Utan minsta tecken på genans beskrev hon hur nyblivne maken Colin på bröllopsresan bjöd med henne till en bordell. Colin köpte senare en hel västindisk ö, Mustique, där prinsessan Margaret fick ett hus.

Gränslöst excentriskt, naturligtvis. Inom den självklara, välbesuttna överklassen är det både riskfritt och uppmuntrat att odla spektakulära intressen som man behagar. Samtidigt är världsfrånvändheten provocerande. Att människor kan vara så rika att de knappt vet vad de ska göra av sina pengar.

Men det är knappast det excentriska i sig som ska kväsas. Tvärtom. Däri frodas så mycket kreativitet, humor och livsglädje. I det ideala samhället borde snarare alla få chansen att utveckla sina excentriska sidor.

 

Foto: Viaplay
Carola Häggkvist.

Veckans...

…adventsmys. Medan Netflix bombarderar oss med julfilmer, den ena lökigare än den andra, satsar TV3 hårt på ”Carolas advent” (TV3) som har premiär på söndag 20.00. Carola Häggkvist har bjudit hem artister som Andreas Johnson och Sanna Nielsen för att bygga julkrubba, sjunga och laga mat tillsammans. Efter det visas ”Love Actually”, som sedan repriseras varje dag fram till nyår (känns det som). Ser man på tv-tablåerna är det svårt att hävda att julens ställning skulle vara särskilt hotad.

 

Foto: Jakob Dahlström
”Anders och knarket”.

…kändis-infotainment. I tv-genren ”kändis ger sig ut i verkligheten för att undersöka ett problem” fick vi i veckan tre nya tillskott. I ”En perfekt förälder” (SVT) tar ”hela Sveriges bonuspappa”, Erik ”Jerka” Johansson, sig an sin egen föräldraångest och i ”Landet lyckopiller” (SVT) undersöker Nour El Refai varför var tionde svensk äter antidepressiv medicin. På TV4 attackerar Anders Öfvergård Sveriges narkotikaproblem i ”Anders och knarket”. Alarmistiskt och inte särskilt djuplodande, men att se ”Arga snickaren” läxa upp langare är åtminstone rätt underhållande.

 

Foto: Netflix
Grégory Villemin omringad av sina föräldrar.

…dokumentär. ”Vem dödade lille Grégory?” (Netflix) är en påkostad, fransk true crime-serie i fem delar om ett av landets absolut mest uppmärksammade mordfall. 1984 hittades fyraårige Grégory Villemin dränkt i Vologne-ån i östra Frankrike efter att hans familj under flera år hotats och trakasserats av en anonym släkting som kallas ”Korpen”. Det som följer blir en osannolik, tragisk såpa av familjeintriger, polisinkompetens och medier som går över alla tänkbara gränser.

 

Foto: Fotografisk Atelier /DKB
Karen Blixen i Kenya.

…dansk. ”Karen Blixen och hennes Afrika” (SVT Play) berättar historien bakom 80-talsfilmen ”Mitt Afrika” med Meryl Streep i huvudrollen. Blixens liv var minst sagt spektakulärt, från de äventyrliga åren i Kenya till livet som världsberömd författare i Danmark.

 

avSandra Wejbro

ARTIKELN HANDLAR OM