Ulla Hamilton vet ingenting om däck

avRobert Collin

För politiker gäller inte samma krav på sanning som hos alla andra

För exakt ett år sedan blev det känt att Stockholms miljö- och trafikborgarråd Ulla Hamilton (M) tänkte förbjuda dubbdäck. Och förbudet infördes vid nyår, på Hornsgatan, med löften om fler gator, eller hela stadsdelar, kommande år.

Jag kritiserade förslaget

eftersom de däcktester som jag gör i Aftonbladet visar att dubb är det enda som greppar när det är riktigt halt.

På is bromsar de bästa vinterdäcken utan dubb drygt 40 procent sämre än de bästa dubbdäcken. Förmågan att

klara en sladd försämras ännu mer. Vilket jag talade om här

i Aftonbladet, i intervjuer med andra tidningar och i Sveriges radio, TV4 och i SVT:s Rapport.

Ulla Hamilton, som aldrig ville möta mig i en debatt, svarade på sin blogg och i olika media att jag inte tagit till mig nya rön (som enligt henne visade att dubb­lösa däck är lika bra), att jag var gammalmodig och konservativ och antydde att jag hör till den grupp män som vill utnyttja dubbdäcken för att köra fortare.

Men för politiker gäller inte samma krav på sanning som hos andra människor. För det är ju Ulla Hamilton som inte vet något om däck. Själv har jag i alla fall lärt mig lite under de 25 år som jag hållit på med däcktester och – nu gissar jag bara – kör jag mer bil än hon.

Framförallt – och nu är jag säker – kör jag oftare på gränsen mellan grepp och sladd, där man ju märker skillnaderna.

För att försöka få stopp på eländet bjöd jag med Vägverkets haveriutredare Johan Strandroth och Matteo Rizzi och forskaren Mattias Hjort från Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) till vårt vinterdäcktest uppe i norra Finland.

Alla tre fick se hur vi testar och prova på själva. Och deras nya erfarenheter mynnade ut i den rapport som presenterades i går.

– Det ni visade oss däruppe gjorde att vi var tvungna att sätta ner foten för alla tidigare studier hade ju missat problemet. Och även om vårt resultat förvånar oss så finns det inga förlorare. Alla vinner på att trafiken blir säkrare, säger Johan Strandroth.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar