Publicerad:

Slavskräck utan trovärdighet och finess

’Antebellum’ är en argsint men ytlig predikan

Av: Stefan Hedmark

Publicerad:

Antebellum

Regi Gerard Bush och Christopher Renz, med Janelle Monáe, Jena Malone, Eric Lange.


FILMRECENSION. Sydstatssoldater. Slavar på rymmen.

Vi har färdats till 1860-talet.

Men det rör sig något mer skruvat under ytan.

SKRÄCK. Det börjar med en lång scen där vi först ser en flicka leka ute i gräset. Omgivningarna är idylliska. Långsamt utforskar kameran denna plats, en sydstatsplantage på 1800-talet. Vi ser soldater marschera förbi i sina gråa uniformer och svarta slavar som utför sitt arbete.

Ju längre kameran glider förbi de lantliga miljöerna, desto mer bygger Nate Wonders och Roman GianArthurs mörkt majestätiska musik upp vårt obehag. Scenen började i ljus och slutar i svärta, med att vi ser en förrymd slav fångas och avrättas.

Kiersey Clemons i ”Antebellum”.
Foto: Matt Kennedy
Kiersey Clemons i ”Antebellum”.

Det är en välregisserad, effektfull början, men sedan går det utför. Vi möter en ung svart kvinna (Janelle Monáe) som har påtvingats namnet Eden av sin ägare, en sydstatsgeneral (Eric Lange) som våldtar henne varje kväll. Eden har lyckats rymma en gång och planerar att göra det igen. Men det kräver tålamod och list.

Knakar i fogarna

Filmen är uppbyggd på ett sätt som väcker nyfikenhet utan att avslöja alltför mycket till en början. Det håller lång väg; tråkigt blir det sannerligen inte.

En twist förändrar handlingen fundamentalt. Det blir tydligt att regissörerna (som även har skrivit manus) vill förena M Night Shyamalan med Jordan Peele, två olika giganter i skräckgenren, men resultatet knakar betänkligt i fogarna.

Foto: Matt Kennedy
Janelle Monáe i ”Antebellum”.

Gör inget tankeväckande

Som skräckfilm är ”Antebellum” helt otillfredsställande. Twisten saknar trovärdighet i flera avseenden, men det är inte det största problemet. Det är i stället ytligheten. Filmen ger oss det obehag som rasism och kvinnohat framkallar, men gör inget tankeväckande med det, som ”Get out” till exempel lyckades med.

Ibland liknar ”Antebellum” mer en argsint predikan där budskapet kastas i våra ansikten utan någon finess. Janelle Monáe och Jena Malones vilt ondskefulla sydstatsdonna är fördelar, men det räcker inte.

”Antebellum” visas på biografer nu.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook för filmnyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

Publicerad:

LÄS VIDARE

Publicerad: