Därför mår du bättre av en promenad

Leila Söderholms superträning: snabba skogspromenader

Av: Andreas Ekström

Publicerad:
Uppdaterad:
Börja med två-tre promenader i veckan. Därefter kan man öka ju bättre tränad man blir, säger Leila Söderholm.
Foto: GETTY IMAGES
Börja med två-tre promenader i veckan. Därefter kan man öka ju bättre tränad man blir, säger Leila Söderholm.

En rask promenad i skogen är bra för hälsan. Du får kondition och stresshormonet i kroppen sjunker.

– Promenader gör att vi mår bättre. Konditionen ökar och därmed blir syreupptagningen bättre, säger Leila Söderholm, träningsexpert.

Promenad är en superform av träning tycker Leila Söderholm, som arbetat med träning i drygt 20 år

Framför allt skogspromenader som påverkar hälsan ännu mer positivt.

– Att vara ute och gå i naturen påverkar vårt hormonsystem, det sänker våra stresshormoner ganska rejält. Det är jättebra med skogspromenader.

Gångturen ska ske i ett raskt tempo så att pulsen ökar. Det gör att konditionen förbättras.

– Det är en fantastisk träningsform. Man minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, förbättrar ledhälsan, sänker risken för cancer och diabetes typ två. Allting minskar när du rör på dig och faktum är att vi är gjorda för att gå några mil per dag. Man ska röra på sig minst 30 minuter om dagen. Forskningen har visat att all träning oavsett när den sker är bra.

Så mycket ökar syreupptagningen när du går

En tumregel, enligt Söderholm, är att träningen kan vara utspridd under dagen – men den ska vara i minst tio minuter åt gången och då med hög puls för att förbättra konditionen.

– Vi har sett att går man 30 minuter i rask takt tre gånger i veckan ökar man syreupptagningen med nästan 30 procent.

– Det är viktigt att man blir andfådd, vill man ha de riktiga hälsofördelarna ska pulsen upp lite. Men all rörelse är positiv. En bra promenadrunda är ungefär 2,5 kilometer lång och den ska man gå på strax under 30 minuter. Går man långsammare har man för låg syreupptagningsförmåga och Söderholm menar att man behöver jobba hårdare.

Hur många promenader i veckan är tillräckligt?

– Det är bra att klocka sig själv, se hur lång tid det tar att gå. Går man snabbare är det bra och till slut kommer man att gå så snabbt att man börjar springa. Har du inte tränat på ett par år och ska börja igen är det viktigt att inte träna för hårt till att börja med. Det leder bara till att du får ont och slutar träna.

– Det är bättre att börja med två-tre promenader i veckan. Därefter kan man öka ju bättre tränad man blir. Går man ut för hårt kommer man att sluta för att man får ont, säger Leila Söderholm.

Foto: VERONICA KINDBLAD
”Att vara ute och gå i naturen påverkar vårt hormonsystem, det sänker våra stresshormoner ganska rejält”, säger Leila Söderholm.

Expertens bästa tips – på effektiv träning

  1. Promenader är bra för konditionen och ger ett enormt endorfinpåslag.

  2. Simning är en jättebra lågintensiv träningsform med låg skaderisk.

  3. Dans är väldigt bra, allt från dans hemma framför spegeln till att dansa på lokal. Det gör oss väldigt glada för det påverkar hormonerna rejält.

  4. 4. Gå upp och ner i trappor är bra speciellt för äldre. Man jobbar med de stora skelettmusklerna. Fem minuter om dagen räcker till att börja med.

Publicerad:

MER OM WELLNESS