Ordföranden: ”Är ett historiskt beslut…”

Marken köptes för 29 000 kronor - nu säljer Solvalla för hundratals miljoner i jätteaffär: ”Vi ska ge framtidstro”

avErik Pettersson

Foto: Joakim Norgren, TR Bild
Översiktsbild över Solvalla som det ser ut i dag. 2021 kan en detaljplan vara klar över nya ”Solvallastaden”.

Solvalla säljer mark för hundratals miljoner till fastighetsbolaget Balder.

Pengarna ska hjälpa storbanan att rustas - och utvecklas.

– Det är ett historiskt beslut att man för första gången säljer mark, säger Stockholms Travsällskaps ordförande, Markus Gustafsson.

1916 köpte fem gubbar den mark travbanan ligger på i dag och runtomkringliggande ytor.

Prislappen: 29 000 kronor.

Tidigare i veckan bestämdes det att Solvalla nu ska sälja mark för första gången.

Det för att förverkliga ”Solvallastaden”, en ny stadsdel intill travbanan och på sätt få en stor påse pengar för att rusta upp den nuvarande arenan och utvecklas.

Upp emot 2 200 lägenheter planeras att byggas och det är fastighetsbolaget Balder som är köparen i jätteaffären på hundratals miljoner.

– Avtalet har sekretess, så några siffror kan jag inte avslöja, säger Markus Gustafsson, Stockholms Travsällskaps ordförande.

– Visst, vi får in pengar, det är hyggligt mycket också, men det kostar också. Mellan 250-300 miljoner kommer det kosta oss i infrastruktur-kostnader. Det ska vi betala till Stockholms stad för avlopp, gator, tele, fiber och så vidare. Det är stora kostnader också i sammanhanget.

”Då kommer betalningen”

Men bygget - och pengarna - dröjer för Solvalla. 2021 kan en detaljplan vara klar. Först då kan bygget börja och pengarna rulla in.

– Priset är klart i den meningen att vi vet vad Balder betalar per kvadratmeter, så får vi se hur många kvadratmeter det blir, det kommer framgå i detaljplanen. Då kommer betalningen till sällskapet.

Balders medverkan kommer att omfatta såväl bostäder som lokaler för samhällsservice och kommersiellt bruk.

– Vi är stolta över att ha fått Stockholms Travsällskaps förtroende att vara med och förverkliga Solvallastaden. Vår ambition är att det ska bli en av de mest spännande stadsdelarna i hela regionen, säger Erik Selin, VD Balder, i ett pressmeddelande.

Vad ska ni göra för pengarna?

– Det här är till för de unga tränarna, skötarna, kuskarna och hästägarna. Vi ska ge framtidstro. Vi ska föra samtal med alla inblandade om det- Vi i sällskapet hade naturligtvis gärna sett att pengarna hade börjat rulla in i morgon, men nu blir det inte så, och då har vi tid att tillsammans bestämma vad de här pengarna ska gå till. Det finns ett renoveringsbehov, men man måste se helheten; hur gör vi?, förklarar Gustafsson.

– Det finns stora möjligheter. Vi har en skyldighet mot publiken och det krävs moderna anläggningar för at tillgodose önskningar- och krav från publiken för att de överhuvudtaget ska komma. Solvalla i dag är byggd för en annan tid, så är det ju.

– Det är ett historiskt beslut att man för första gången säljer mark.

Mer mark kvar att sälja

2021 ska även Tvärbanan börja gå förbi Solvalla. Dessutom ska området bli en knytpunkt för SL-bussar, vilket förbättrar de kommunala resorna till- och från travbanan avsevärt kontra i dag.

Fastighetsbolaget Balder har köpt upp mycket mark av storbanan, men än finns det mark kvar att sälja.

Något som travsällskapet kommer att försöka konkretisera så snart som möjligt.

– Det kommer vi driva ganska kvickt. Det rör sig om storleksmässigt kanske hälften av det vi sålt nu. Vårt mål är att få in det i samma beslut som det är, från Stockholms stad, för att påskynda processen.

Solvallas vd: ”Väldigt glädjande”

I och med tron och hoppet är att Solvallastaden ska ge många nya människor i området, så ser Gustafsson även stora möjligheter med ännu bättre förbindelser kring Solvalla.

– Mälarbanan, som går precis bakom Solvalla, ska bygga ut med fyra spår. Och de ska sära på spåren och göra plats för en eventuell hållplats. Alla är överens om att en sådan kan byggas senare, men problemet är att ingen vill betala. Men kommer en station där så finns alltså Tvärbanan, pendeltåg och bussar som tar en till och från Solvalla, säger Markus Gustafsson.

Solvallas vd, Jörgen Forsberg, säger så här: 

– Det är väldigt glädjande att vi äntligen rott affären i hamn, det ger oss goda förutsättningar för framtida investeringar. Vi vill fortsätta att utveckla travsporten i Stockholm med en modern arena som klarar de ökande kraven från såväl sportens utövare som från våra besökare.

ARTIKELN HANDLAR OM

Solvalla

Trav